Gmina w social mediach
Gmina Wyszków jest administratorem kilkunastu profili na portalach i w mediach społecznościwych m.in.:
1) Facebook:
a) profil Gminy Wyszków
b) profil Rada Seniorów Gminy Wyszków
c) profil Przedsiębiorczy Wyszków
d) profil Projekt Stajnia
e) profil Bug Nature Festival
f) profil Park Kolejowy Wyszków
g) profil Młodzieżowa Rada Miejska w Wyszkowie
h) profil WiP Wyszków
i) profil Festiwal Miodu i Chleba w Kamieńczyku
2) Instagram:
a) profil Gmina Wyszków
b) profil Bug Nature Festival
Do niedawna nie podlegały one żadnym wewnętrznym regulacjom. Ale 18 września burmistrz Piotr Płochocki w drodze zarządzenia wprowadził regulamin korzystania z mediów społecznościowych prowadzonych przez Urząd Miejski w Wyszkowie.
Była skarga, jest regulamin
To pokłosie skargi, którą kilka miesięcy temu na burmistrza i jego zastępczynię złożył mieszkaniec gminy, zarzucając im m.in. rażące naruszenie zasad praworządności, dostępu do informacji publicznej, wolności wypowiedzi oraz przepisów o dostępie do informacji publicznej.
Czytaj także: Z komentarzami i prokuraturą w tle. Skarga mieszkańca na burmistrza i jego zastępcę
Adrianowi Karłowiczowi zablokowano bowiem dostęp do oficjalnego profilu burmistrza Wyszkowa na portalu społecznościowym Facebook pod nazwą „Piotr Płochocki - Burmistrz Wyszkowa”, który służy do publikowania informacji dotyczących działalności publicznej Piotra Płochockiego jako burmistrza. Poprzez brak dostępu do tegoż profilu, Adrian Karłowicz stracił możliwość dostępu do informacji publicznych, które burmistrz zamieszcza tylko w swoich mediach społecznościowych, nie mógł także publikować komentarzy, obserwować odpowiedzi i reakcji burmistrza. Jak twierdzi, ograniczano mu także możliwość publikowania komentarzy na oficjalnym profilu "Gmina Wyszków". Zdaniem Adriana Karłowicza, naruszyło to jego konstytucyjne prawa: prawo do informacji publicznej, prawo do wolności wypowiedzi i debaty publicznej, zgodnie z którą każdy obywatel ma prawo do swobodnego wyrażania opinii. Zdaniem skarżącego, doszło też do naruszenia zasad funkcjonowania profili publicznych. Stąd skarga na burmistrza.
To rekomendowali radni
Skargą zajęła się Komisja skarg, wniosków i petycji. Mimo, że uznała ją za bezzasadną, na pewne jej aspekty zareagowała, i - dążąc do podniesienia standardów debaty publicznej w mediach społecznościowych - zarekomendowała burmistrzowi:
1. wprowadzenie regulaminów komunikacji cyfrowej, obejmujących zasady prowadzenia profili powiązanych z działalnością organów gminy Wyszków w mediach społecznościowych. Regulaminy te powinny zawierać m.in.: precyzyjne standardy moderacji treści, dostosowane do specyfiki komunikacji samorządowej; jednoznaczne rozróżnienie między komunikacją instytucjonalną a osobistą; zasady jawności i przejrzystości działań podejmowanych w ramach administrowania profilami.
2. przeprowadzenie kampanii edukacyjnej dotyczącej standardów komunikacji samorządowej w tego rodzaju mediach.
Czytaj także: Profil prywatny, sprawa publiczna. Komisja zajęła stanowisko w sprawie skargi na burmistrzów
Czytaj także: Komentarze, blokady i zawiadomienie do prokuratury. Skarga mieszkańca odrzucona mimo wątpliwości radnych
Na co pozwala regulamin?
Stosując się do tych rekomendacji, Piotr Płochocki wprowadził regulamin korzystania z mediów społecznościowych prowadzonych przez Urząd Miejski w Wyszkowie. W regulaminie burmistrz określił m.in. następujące zasady dotyczące publikowanych treści:
1) zakaz używania wulgarnych słów, obrażania i ośmieszania swoich rozmówców,
2) zakaz używania mowy nienawiści,
3) zakaz zamieszczania treści godzących w dobre imię osób publicznych będących personalnym atakiem na pracowników,
4) zakaz dezinformowania - nie wolno zamieszczać treści zawierających insynuacje oraz niepotwierdzone lub fałszywe informacje,
5) zakaz podszywania się pod innych oraz tworzenia tzw. fake kont,
6) zakaz publikowania ogłoszeń oraz reklam,
7) zakaz spamowania - nie wolno zamieszczać tej samej informacji w wielu miejscach, wielokrotnie, itp.
Zgodnie z regulaminem, w publikowanych treściach należy:
1) zamieszczać wypowiedzi zgodne z zasadami ortografii oraz poprawnego stosowania odmian wyrazów i zwrotów grzecznościowych,
2) szanować prawo do własności w sieci - publikując zdjęcie czy przytaczając wypowiedź, należy podać autora i źródło,
3) zamieszczać wypowiedzi merytoryczne, kulturalne i opierające się na faktach.
Zgodnie z regulaminem, na wymienionych profilach mogą być prowadzone dyskusje między użytkownikami, pod warunkiem stosowania się do zasad określonych powyższym regulaminem. W przypadku naruszenia postanowień regulaminu, administrator zastrzega sobie prawo do ukrycia lub usunięcia komentarza, wiadomości. Administrator zastrzega sobie także prawo do zablokowania Użytkownika, gdy ten rażąco naruszy postanowienia regulaminu. Wcześniej wysłane zostanie do niego ostrzeżenie o zamiarze zablokowania.
Burmistrz prywatnie?
Powyższe postanowienia regulaminowe nie dotyczą jednak konta "Piotr Płochocki - Burmistrz Wyszkowa". Zgodnie z informacją, jaką uzyskaliśmy od burmistrza,
- Profil ten pozostaje profilem prowadzonym przez osobę prywatną - takim, jakim był przed objęciem urzędu przez burmistrza. Zgodnie z powszechnie stosowaną przez burmistrzów i wójtów praktyką - uzasadnia Piotr Płochocki.
Taka decyzja stoi w sprzeczności ze stanowiskiem Komisji skarg, wniosków i petycji oraz Rady Miejskiej, która w odniesieniu do profilu „Piotr Płochocki - Burmistrza Wyszkowa” rekomendowała: "rozważenie włączenia tego profilu w system instytucjonalnych profili cyfrowych prowadzonych przez urząd, celem zapewnienia spójności i przejrzystości komunikacji publicznej. Alternatywnie - w przypadku utrzymania jego odrębnego charakteru - zaleca się ograniczenie publikowania treści mogących nosić znamiona informacji publicznej oraz skupienie się na wyrażaniu opinii i udostępnianiu informacji pochodzących z oficjalnych źródeł".
- Przedstawiliśmy stanowisko, ale nie oznacza to, że nie było w dyskusji kwestii spornych, zwłaszcza jeśli chodzi o profil burmistrza na FB i jego charakter - uzasadniał kilka tygodni temu członek Komisji Skarg i Wniosków radny Michał Mielcarz. - Stąd nasze dwie sugestie: wciągnięcie profilu burmistrza w poczet profili o charakterze instytucjonalnym, a dwa: zaprzestanie publikowania treści o charakterze informacji publicznej a przeniesienie tych treści na profile instytucjonalne. Wtedy nie będzie wątpliwości.
Wątpliwości jednak pozostają, gdyż burmistrz ani nie włączył swojego profilu w system instytucjonalnych profili cyfrowych, które podlegałyby opisanemu regulaminowi, ani też nie ograniczył publikowania na nim treści stanowiących informację publiczną, bo dotyczących funkcjonowania gminy. A takie, np. o pozyskanym przez gminę dofinansowaniu na inwestycje, publikuje wyłącznie na swoim burmistrzowym profilu Piotr Płochocki. W ten sposób osoby zablokowane jak np. wspomniany Adrian Karłowicz, pozbawione są dostępu do jedynego źródła takiej informacji, bowiem nie znajdziemy jej np. na profilu Gminy Wyszków na FB.
Aktualne wydają się zatem zarzuty skarżącego Adriana Karłowicza (który nadal ma zablokowany dostęp do konta burmistrza na FB), że w ten sposób ograniczany jest jego dostęp do informacji publicznej. Czy tak samo aktualne pozostaje stanowisko Rady Miejskiej, że w przypadku Adriana Karłowicza nie doszło do ograniczenia dostępu do informacji publicznej?
Czytaj także: Komentator nie będzie ścigany. Prokuratura: brak interesu społecznego
Czytaj także: Wojewoda unieważnia uchwałę w sprawie skargi na burmistrza. "Rada Miejska wkroczyła w kompetencje innych organów"