Zadaniem nowego pełnomocnika będzie "uporządkowanie i usprawnienie funkcji nadzoru właścicielskiego nad spółkami gminnymi" - informuje w komunikacie prasowym Urząd Miejski w Wyszkowie. Burmistrz jest jednoosobowym zgromadzeniem wspólników wszystkich trzech spółek. W sprawowaniu nadzoru pomagają mu rady nadzorcze.
Jak czytamy w informacji prasowej Urzędu Miejskiego: Adam Grześkiewicz jest radcą prawnym i menadżerem z ponad 30-letnim doświadczeniem zawodowym. Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego oraz studia podyplomowe z Psychologii Biznesu na Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Uczestniczył w licznych szkoleniach z zakresu prawa, zarządzania i komunikacji interpersonalnej. Doświadczenie zawodowe zdobywał głównie w branży finansowej - w Banku Inicjatyw Gospodarczych, Polskim Banku Inwestycyjnym, Banku Gospodarki Żywnościowej, Raiffeisen Bank Polska oraz DNB Bank Polska. Pełnił funkcję członka rad nadzorczych w wielu spółkach handlowych, m.in. Fabryka Automatów Tokarskich we Wrocławiu, DNB Investment, Uniwersyteckie Centrum Zdrowia Kobiety i Noworodka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Jest znanym w środowisku lokalnym promotorem społeczeństwa obywatelskiego. Z jego inicjatywy powstały liczne organizacje społeczne: Społeczny Komitet Parafian w Rybienku Leśnym, Stowarzyszenie Miłośników Rybienka Leśnego i Okolic, Społeczny Komitet Odbudowy Drugiego Obelisku Wazów w Wyszkowie, Wyszkowskie Stowarzyszenia Miłośników Historii oraz Stowarzyszenie Wyszkowska Inicjatywa Społeczna.
Dotychczas (od 2020 r.) rolę pełnomocnika burmistrza Wyszkowa ds. nadzoru właścicielskiego i inwestycji pełnił odchodzący z pracy w Urzędzie Miejskim Adam Mróz w ramach obowiązków naczelnika Wydziału Inwestycji i Bezpieczeństwa. Otrzymywał za to dodatek do wynagrodzenia. Adam Grześkiewicz będzie zatrudniony w ramach umowy zlecenia.
- Zorientowaliśmy się, jak to wygląda w innych gminach, i wynagrodzenie mojego pełnomocnika będzie odpowiadało wynagrodzeniu podobnych pełnomocników. Będzie trochę wyższe niż wynagrodzenie Adama Mroza (otrzymywał dodatek do pensji w wysokości około 2,5 tys. zł brutto miesięcznie – red.), ale niższe niż w innych samorządach - powiedział naszej redakcji Piotr Płochocki.
9 sierpnia w Biuletynie Informacji Publicznej ukazało się rozporządzenie w sprawie powołania pełnomocnika, z którego dowiadujemy się, jakie zadania powierzył mu burmistrz. A są to:
1) przygotowanie, skonsultowanie z odpowiednimi komórkami organizacyjnymi gminy, organami nadzorczymi i zarządzającymi spółek oraz przedłożenie do akceptacji burmistrza projektu “Zasad nadzoru właścicielskiego nad spółkami z udziałem gminy Wyszków”, uwzględniających przepisy prawa powszechnie obowiązującego oraz utrwalone dobre praktyki w tym zakresie (w tym standardowego wzoru umowy spółki oraz wzoru kwartalnej informacji finansowo-ekonomicznej spółki) a następnie w miarę potrzeby lub konieczności zmian tej regulacji,
2) koordynowanie procesu powoływania i odwoływania przez burmistrza członków rad nadzorczych spółek,
3) pełnienie w stosunku do członków rad nadzorczych spółek funkcji organizacyjnych i kontrolnych w zakresie poprawności i terminowości wykonywania przez nich ustawowych i umownych obowiązków, i na tej podstawie dokonywanie oceny ich pracy,
4) bieżące monitorowanie sytuacji w spółkach na podstawie wyjaśnień i dokumentów uzyskiwanych od zarządów oraz rad nadzorczych spółek,
5) utrzymywanie bezpośredniego i regularnego kontaktu z członkami rad nadzorczych Spółek (spotkania robocze), zwłaszcza w sytuacjach wymagających szybkiej wymiany informacji lub zasięgnięcia opinii,
6) prowadzenie stałego monitoringu i zwracanie się, w miarę potrzeby, do burmistrza o skierowanie do członków rady nadzorczej spółki wniosku o przeprowadzenie kontroli działalności spółki w określonym zakresie,
7) nadzór nad gromadzeniem i archiwizacją korespondencji i dokumentacji dotyczącej spółek, w szczególności protokołów i uchwał organów spółek, regulaminów organów spółek, umów spółek, aktów założycielskich i statutów spółek.
8) przygotowywanie projektów uchwał, opinii i informacji, a także materiałów i analiz dla burmistrza na zgromadzenia wspólników;
9) nadzór nad realizacją przez członków organów spółek ustawy z dnia 9 czerwca 2016 r. o zasadach kształtowania wynagrodzeń osób kierujących niektórymi spółkami (Dz. U. z 2020 r., poz. 1907 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności przez osoby pełniące funkcje publiczne Dz.U. z 2023 r. poz. 1090);
10) przygotowywanie informacji dla burmistrza o działaniach podejmowanych przez spółki, niezbędnych do podjęcia decyzji w ramach wykonywania praw z udziałów;
11) powiadamianie bezzwłocznie burmistrza, w przypadku znaczącego i nagłego pogorszenia wskaźników ekonomiczno-finansowych lub niepokojów społecznych w spółce.
12) wykonywanie czynności związanych z realizacją prawa kontroli w stosunku do spółek,
13) koordynowanie wzajemnej współpracy i współdziałania spółek przy realizowaniu przez spółki zadań o priorytetowym znaczeniu dla gminy, w tym zadań własnych gminy.
Fot. Archiwum