System ratunkowy eCall to rozwiązanie bardzo skuteczne, zatem została podjęta decyzja, że zostanie wdrożony na masową skalę na terenie całej Unii Europejskiej. Początki uruchamiania tej infrastruktury datuje się na 2015 rok, natomiast od 1 stycznia 2017 roku system eCall musi działać w każdym państwie Wspólnoty. W Polsce obsługą zgłoszeń z tego systemu zajmują się Centra Powiadamiania Ratunkowego (17 oddziałów). To podmioty, które jednocześnie przyjmują zgłoszenia z numeru 112.
Czym jest system eCall?
Idea działania systemu ratunkowego eCall jest taka sama w każdym państwie Unii Europejskiej, a również poza jej granicami. Od 1 kwietnia 2018 roku każdy nowy samochód musi być wyposażony w system eCall. Wcześniej było to opcjonalne i jeśli już pojawiało się, to w modelach z najbogatszym wyposażeniem.
Dzięki eCall pomoc może zostać wezwana zarówno automatycznie, jak i ręcznie. Czujniki wykrywają kolizje i wypadki, co powoduje przekazanie wezwania o pomoc pod numer 112. Taki sygnał może zostać wysłany również ręcznie po naciśnięciu przycisku SOS. Należy podkreślić, że prośba o pomoc zawiera również dane pojazdu, czas zdarzenia i pozycję samochodu na podstawie danych GPS. Operator systemu ratunkowego najpierw próbuje skontaktować się z kierowcą pojazdu, aby potwierdzić wezwanie. Gdy to się nie udaje, pracownik CPR podejmuje decyzję, czy wysłać służby ratunkowe.
Co z pojazdami starszymi?
Skoro tylko nowe samochody muszą być wyposażane w system ratunkowy eCall, warto zapytać, co w takim razie ze starszymi pojazdami. Czy w tej sytuacji ich użytkownicy nie mają szansy skorzystać ze wsparcia eCall? Nic podobnego! Można bez problemu samodzielnie wyposażyć samochód w taki system ratunkowy. Na rynku znajdziemy firmy, które są w stanie dostarczyć odpowiednią technologię i obsłużyć eCall np. SATIS - https://www.satisgps.com/satis-ecall/. Warto jednak w tym przypadku zwrócić uwagę na jedną istotną kwestię – system eCall ma ratować życie w przypadku zagrożenia. To oznacza, że trzeba wybrać system niezawodny, pewny, najlepiej od renomowanego dostawcy. Dobrej klasy system eCall powinien współpracować z lokalizatorem GPS, który będzie w stanie podać bardzo dokładnie pozycję samochodu wzywającego pomoc. To znacznie przyspieszy dotarcie karetki pogotowia i innych służb ratunkowych.
System ratunkowy eCall to ważne wyposażenie samochodów, które może uratować życie. Warto zatem mieć je nie tylko w nowym aucie, ale nawet w kilkuletnim.
Art. promocyjny