Z końcem marca rozwiązana zostanie straż miejska w Wyszkowie - tak zdecydowali radni na wniosek burmistrza. W jej miejsce powstać ma nowy wydział w Urzędzie Miejskim - Wydział Ochrony Środowiska, który przejmie nie tylko część zadań likwidowanej straży, ale także funkcjonujących już w magistracie wydziałów: Gospodarki Komunalnej, Mieszkalnictwa i Rolnictwa oraz Wydziału Zagospodarowania Przestrzennego i Gospodarki Nieruchomościami. Pracownicy Wydziału Ochrony Środowiska mają także rekrutować się z obecnie zatrudnionych w strukturach samorządu. Jedna osoba przejdzie z Wydziału Zagospodarowania Przestrzennego, dwie osoby z Wydziału Gospodarki Komunalnej. Nowy wydział zasili także dwóch obecnych strażników miejskich. Szóstym pracownikiem wydziału będzie naczelnik. Burmistrz zdecydował, że nie ogłosi konkursu na to stanowisko. Korzysta z przepisów dających mu możliwość przesunięcia pracownika na inne stanowisko za jego zgodą. W ten sposób obecny komendant Mirosław Wysocki obejmie stanowisko naczelnika nowo tworzonego wydziału.
Z obecnej obsady straży miejskiej - jak już wspomnieliśmy - dwie osoby przechodzą do Wydziału Ochrony Środowiska, jedna zasili Wydział Gospodarki Komunalnej. W związku z rozwiązaniem straży miejskiej, wypowiedzenia umów o pracę otrzymało wcześniej dwóch strażników, kolejnych dwóch znalazło już zatrudnienie w innej jednostce samorządu terytorialnego na mocy porozumienia między pracodawcami. Strażnikom, którzy zostaną przeniesieni za ich zgodą w struktury Urzędu Miejskiego, nie będą wypłacane odprawy, ekwiwalenty za niewykorzystane urlopy i inne świadczenia. Natomiast w przypadku pracowników, którzy otrzymali wypowiedzenia umów o pracę wszystkie świadczenia związane z ustaniem stosunku pracy (czyli odprawy, ekwiwalenty urlopowe i inne) zostaną naliczone i wypłacone w ostatnim dniu zatrudnienia w straży miejskiej.
Do zakresu działania Wydziału Ochrony Środowiska należeć będzie szereg spraw, w tym m.in.:
1. Realizacja zadań z zakresu ochrony środowiska (np. opracowywanie i aktualizacja gminnego programu ochrony środowiska, prowadzenie postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko, wydawanie postanowień o nałożeniu obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, wydawanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia, przeprowadzanie czynności kontrolnych, o których mowa w ustawie - Prawo ochrony środowiska).
2. Realizacja zapisów uchwały antysmogowej Województwa Mazowieckiego oraz realizacja i monitorowanie Programu Ograniczania Niskiej Emisji dla Gminy Wyszków m.in. kontrola spalania odpadów, wymiany źródeł ciepła, prowadzenie aktualizacji inwentaryzacji źródeł ciepła.
3. Wykonywanie zadań z zakresu ochrony przyrody (np. udział w spotkaniach dotyczących planów zadań ochronnych dla obszarów Natura 2000, przygotowywanie wniosków o wydanie zezwolenia Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska na wykonanie czynności zakazanych wobec gatunków dziko występujących zwierząt objętych ochroną gatunkową, w związku z planowaną inwestycją)
4. Realizacja zadań w zakresie gospodarki odpadami (np. wydawanie decyzji w sprawie usunięcia odpadów z miejsc nieprzeznaczonych do ich składowania i magazynowania, organizacja odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych, wydawanie zezwoleń na świadczenie usług z zakresu opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych, organizacja przetargu na organizację i obsługę Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych, przygotowywanie projektów i realizacja uchwał dotyczących gospodarki odpadami, prowadzenie Rejestru Działalności Regulowanej z zakresu odbioru odpadów komunalnych, prowadzenie kontroli realizacji obowiązków właścicieli nieruchomości określonych w ustawie o odpadach i o utrzymaniu czystości i porządku w gminach)
5. Wykonywanie zadań z dziedziny prawa wodnego (sprawozdawanie z zakresu ochrony wód, małej retencji, oczyszczania ścieków komunalnych, postępowanie w sprawie zmiany stanu wody na gruncie, umowy na odbiór wód opadowych odprowadzanych do kanalizacji deszczowej, badanie wód opadowych zgodnie z posiadanymi pozwoleniami wodnoprawnymi, wydawanie warunków technicznych w zakresie odprowadzania wód opadowych do kanalizacji deszczowej, prowadzenie ewidencji kąpielisk i miejsc wyznaczonych do kąpieli, naliczanie opłaty retencyjnej.
6. Realizacja zadań określonych w ustawie o ochronie zwierząt (organizowanie przetargu na opiekę nad bezdomnymi zwierzętami, przyjmowanie zgłoszeń o wałęsających się bezdomnych zwierzętach oraz pogryzieniach, przygotowanie projektu uchwały oraz programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności, obsługa spraw związanych z wydawaniem zezwoleń na wyłapywanie bezdomnych zwierząt, obsługa spraw związanych z wydawaniem zezwoleń na prowadzenie schronisk dla bezdomnych zwierząt, 5) obsługa spraw związanych z wydawaniem zezwoleń na utrzymywanie/ hodowlę psa/ psów uznawanych za agresywne, koordynowanie zbierania padłych zwierząt)
7. Wykonywanie zadań z zakresu rolnictwa dotyczących: zwalczania chorób zakaźnych zwierząt, ochrony roślin uprawnych, nadzoru nad uprawami maku i konopi.
8. Realizacja zadań gminnych wynikających z ustawy Prawo łowieckie.
9. Wykonywanie zadań z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków
10. Prowadzenie spraw z zakresu geologii i górnictwa, w tym opiniowanie dokumentacji geologicznej na wykonywanie prac geologicznych na terenie Gminy.
11. Prowadzenie spraw związanych z edukacją ekologiczną i współpraca w tym zakresie z jednostkami oświatowymi.
12. Wykonywanie zadań wynikających z ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych.
13. Realizowanie zadań określonych w ustawie o funduszu sołeckim
14. Organizowanie odbioru odpadów zawierających azbest od osób fizycznych z terenu Gminy.
15. Wprowadzanie informacji dotyczących wydania, zmiany oraz wygaśnięcia zezwoleń do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej /CEIDG/ w zakresie zadań realizowanych przez Wydział
16. Współdziałanie z Policją, Terenową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną, Służbą Weterynaryjną
17. Inicjowanie i koordynowanie prac związanych z konstruowaniem dokumentów strategicznych dotyczących terenu Gminy, w szczególności Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Wyszków oraz monitoring.
Nowy wydział będzie wykonywał niektóre zadania dotychczas obce straży miejskiej.
- Czy Pan podoła? - pytamy Mirosława Wysockiego, który będzie naczelnikiem wydziału.
- Jest to też dla mnie wyzwanie ale trzeba spróbować - mówi. - Ja i moi pracownicy współpracowaliśmy dotychczas ze wszystkimi wydziałami i zdarzało się, że to nam zlecały one pewne zadania, jak chociażby związane z wycinką drzew, zwierzętami bezdomnymi. Z innych wydziałów przejdą do nas pracownicy, którzy nadal będą wykonywać te same zadania tylko w ramach nowych struktur Wydziału Ochrony Środowiska.
W budynku Urzędu Miejskiego lada dzień rozpoczną się prace nad przygotowaniem pomieszczeń dla nowo tworzonego wydziału. Aby zrobić m.in. dla niego miejsce, burmistrz zdecydował o przeniesieniu sali ślubów do siedziby Biblioteki Miejskiej w Wyszkowie. Obecnie trwa opracowywanie koncpecji urządzenia sali ślubów w gmachu biblioteki. Jak poinformował nas burmistrz, na remonty i prace związane z adaptacją pomieszczeń na potrzeby sali ślubów, w budżecie gminy zarezerwowano 200 tys. zł.