REKLAMA

REKLAMA

Reklamowa rewolucja tylko na papierze? Już niedługo

Autor: Elwira Czechowska

Miasto | Środa, 13 mar 2019 10:30

Do 10 sierpnia przedsiębiorcy i właściciele budynków mają czas na dostosowanie wyglądu reklam zewnętrznych do zapisów uchwały, określającej zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń na terenie gminy Wyszków. Przepisy są restrykcyjne, dlatego większość obecnych reklam zewnętrznych będzie musiała zniknąć z przestrzeni publicznej. Urząd Miejski przygotowuje kampanię informacyjną skierowaną do właścicieli firm. Już dziś wzywa do usunięcia reklam, które są niezgodne z uchwałą. Niemal codziennie do magistratu wpływają "obywatelskie donosy" w tej sprawie.

Miasto

REKLAMA

9 lutego 2018r. weszła w życie uchwała określająca zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń. Od tego dnia wszystkie nowe urządzenia i tablice reklamowe na obiektach budowlanych powinny być sytuowane zgodnie z nowymi zasadami określonymi uchwałą. Istniejące w dniu wejścia w życie przepisów nośniki reklam wolnostojące oraz usytuowane na budynkach i ogrodzeniach należało dostosować do nowych zasad w terminie 18 miesięcy od dnia wejścia w życie uchwały. Termin ten mija 10 sierpnia 2019 r. 

Jak łatwo zauważyć w Wyszkowie, właściciele firm niewiele sobie robią z obowiązywania nowych przepisów. Reklam zewnętrznych w postaci banerów, tablic, oklejonych witryn przybywa każdego dnia i tylko nieliczne są zgodne z obowiązującym prawem. Urząd Miejski do tej pory przymykał oko, ale okres ochronny kończy się.

- Robimy listę przedsiębiorców i na ich adresy będą wysłane informacje o obowiązujących przepisach. Będziemy się starali dotrzeć w pierwszej kolejności do tych, których reklamy nie spełniają nowych wymogów - co widać na ulicach. Radni i sołtysi wiedzą o uchwale, mogą przekazywać informacje zainteresowanym mieszkańcom. Do 10 sierpnia wszystkie reklamy muszą być dostosowane. To nie jest rewolucja. Chcę tylko przypomnieć, że oprócz wymienianej uchwały Rady Miejskiej obostrzenia reklamowe były zawarte w każdym planie zagospodarowania, który uchwalali miejscy radni. Ale nikt tak naprawdę tego nie stosował, włącznie z wydziałem budownictwa... Przedsiębiorcy dostawali pozwolenia na budowę z aplikacją elewacji, co oznacza, że zostały wydane niezgodnie z prawem - mówi Iwona Kozon, naczelnik wydziału zagospodarowania przestrzennego Urzędu Miejskeigo w Wyszkowie.

Każdego dnia jej wydział odbiera sygnały od mieszkańców, którzy zwracają uwagę na nowo montowane, niezgodne z uchwałą reklamy. 

- W ubiegłym tygodniu prowadziliśmy pięć postępowań związanych z donosami, w tym tygodniu odebraliśmy cztery kolejne. Skargi dotyczyły m.in. dużej tablicy reklamowej nowej stacji benzynowej przy obwodnicy śródmiejskiej, tablicy reklamowej supermarketu budowlanego zlokalizowanej przy ul. Sowińskiego, lecznicy weterynaryjnej przy ul. Pułtuskiej, apteki, nowego sklepu wielkopowierzchniowego przy ul. Pułtuskiej, sieciowego sklepu spożywczo-przemysłowego przy ul. Świętojańskiej, czy sklepu sportowego przy ul. Lipowej. Wszczynamy postępowania administracyjne. Do wszystkich właścicieli tych obiektów wystapiliśmy z wezwaniem usunięcia reklam niezgodnych uchwałą. Większość już się do tego zastosowała - mówi Iwona Kozon. 

Najważniejsze zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń na terenie gminy Wyszków:

Uchwała określa dwie strefy sytuowania tablic reklamowych i urządzeń reklamowych:

I strefa krajobrazowa - to obszar miasta i miejscowości pozostałe w gminie Wyszków z wyłączeniem „dzielnicy przemysłowej”

II strefa krajobrazowa - dzielnica przemysłowa.

W I strefie krajobrazowej następuje całkowity zakaz sytuowania wolnostojących tablic i urządzeń reklamowych. Wszystkie wystawiane tablice, flagi czy reklamy na przyczepach samochodowych muszą być zlikwidowane. Istniejące w dniu wejścia w życie urządzenia i tablice reklamowe wolnostojące oraz usytuowane na obiektach należy dostosować do zawartych w uchwale zasad i warunków w terminie 18 miesięcy od dnia wejścia w życie uchwały tj. do 10 sierpnia 2019 r. Nowe urządzenia i tablice reklamowe na obiektach budowlanych muszą być sytuowane zgodnie z następującymi zasadami:

a) zakaz sytuowania tablic reklamowych;

b) nie można również umieszczać urządzeń reklamowych niezwiązanych z prowadzoną działalnością w obiekcie tzn. jeśli w danym obiekcie prowadzona jest działalność np. szewc nie można reklamować tam sklepu spożywczego, którego w danym obiekcie nie ma;

c) urządzenie reklamowe nie może wystawać poza obrys budynku;

d) urządzenie reklamowe nie może zasłaniać okien, drzwi oraz charakterystycznych detali architektonicznych budynku;

e) urządzenie reklamowe nie może być usytuowane powyżej linii parteru budynku;

f) urządzenie reklamowe nie może być sytuowane na ogrodzeniach, balkonach, balustradach, tymczasowych obiektach budowlanych, obiektach małej architektury, elementach wyposażenia ogródków gastronomicznych, urządzeniach infrastruktury technicznej (latarnie uliczne, słupy czy skrzynki) oraz drogowych.

Dopuszcza się sytuowanie urządzeń reklamowych:

a) w witrynie prowadzonej działalności płasko o maksymalnej pow. 1 m kw. i nie więcej niż 20% powierzchni witryny;

b) między urządzeniami reklamowymi musi być zachowana odległość co najmniej 20 m w każdą stronę;

c) odległość urządzenia od tabliczki reklamowej musi być co najmniej 0,5 m;

Oprócz urządzenia reklamowych można sytuować szyldy reklamowe o pow. do 1 m kw. 

Dla każdej działalności dopuszcza się jeden szyld reklamowy. Szyld reklamowy musi być usytuowane nie wyżej jak do linii parteru lub na wysięgniku nie wyżej niż 2,5 m nad poziom terenu. Maksymalne wymiary szyldu na wysięgniku:

 - długość - 80 cm;

- wysokość - 60 cm;

- szerokość - 15 cm.

W II strefie krajobrazowej (dzielnica przemysłowa) sytuowanie tablic i urządzeń reklamowych musi się odbywać w odległości od krawędzi jezdni nie mniejszej niż: 

- 5 m od drogi wewnętrznej;

- 20 m od dróg klasy dojazdowej i lokalnej;

- 50 m od dróg klasy zbiorczej;

- 100 m od dróg klasy głównej i ekspresowej.

Sytuowanie tablic i urządzeń reklamowych z zachowaniem odległości pomiędzy nimi:

- 100 m wzdłuż dróg wewnętrznych, dróg klas dojazdowych i lokalnych;

- 200 m wzdłuż dróg klasy zbiorczej;

- 500 m wzdłuż dróg ekspresowych i głównych. 

Powierzchnia reklam:

- do 6 m kw. wzdłuż dróg wewnętrznych, dróg klas dojazdowych i lokalnych;

- od 8 m kw. do 10 m kw. wzdłuż dróg klasy zbiorczej;

- od 16 m kw. do 18 m kw. wzdłuż dróg ekspresowych i głównych. 

Wysokość urządzenia i tablicy reklamowej nie więcej niż 10 m kw.

Zakaz sytuowania reklam w formie banerów.

Zakaz sytuowania tablicy reklamowej i urządzenia reklamowego do odległości mniejszej niż 50 m od krawędzi jezdni skrzyżowania. 

Na obiektach budowalnych w II strefie krajobrazowej:

- nie można również umieszczać urządzeń reklamowych niezwiązanych z prowadzoną działalnością w obiekcie, tzn. jeśli w danym obiekcie prowadzona jest działalność np. szewc nie można reklamować tam sklepu spożywczego, którego w danym obiekcie nie ma;

- tablice i urządzenia reklamowe do 3 m kw. powierzchni

- urządzenie reklamowe nie może wystawać poza obrys budynku;

- urządzenie reklamowe nie może zasłaniać okien, drzwi oraz charakterystycznych detali architektonicznych budynku;

- urządzenie reklamowe nie może być usytuowane powyżej linii parteru budynku;

- urządzenie reklamowe nie może być sytuowane na ogrodzeniach, balkonach, balustradach, tymczasowych obiektach budowlanych, obiektach małej architektury, elementach wyposażenia ogródków gastronomicznych, urządzeniach infrastruktury technicznej (latarnie uliczne, słupy czy skrzynki) oraz drogowych.

Dopuszcza się sytuowanie urządzeń reklamowych:

a) w witrynie prowadzonej działalności płasko o maksymalnej powierzchni nie większej niż 40% powierzchni witryny;

b) między urządzeniami reklamowymi musi być zachowana odległość co najmniej 20 m w każdą stronę;

c) odległość urządzenia od tabliczki reklamowej musi być co najmniej 0,5 m;

Oprócz urządzenia reklamowych można sytuować szyldy reklamowe o pow. do 1 m kw. 

Dla każdej działalności dopuszcza się jeden szyld reklamowy. Szyld reklamowy musi być usytuowany nie wyżej jak do linii parteru lub na wysięgniku nie wyżej niż 2,5 m nad poziom terenu. Maksymalne wymiary szyldu na wysięgniku:

- długość - 80 cm;

- wysokość - 60 cm

- szerokość - 15 cm.

Opr. na podstawie materiałów Urzędu Miejskiego 

REKLAMA

Tagi.


Komentarze (0).

REKLAMA

Brak komentarzy

Zostaw komentarz.

REKLAMA

Polecane firmy.

Ubezpieczenia
Multiagencja Ubezpieczeniowa - JANINA NOGA

ul. Pułtuska 133/10 07-200 Wyszków

[email protected]

608 554 520, 29 743 34 01

www.ubezpieczeniawyszkow.pl

REKLAMA

Najnowsze komentarze.

REKLAMA

Nadchodzące wydarzenia.

REKLAMA

Okazje.

REKLAMA