REKLAMA

REKLAMA

Reklamy do redukcji

Autor: Admin Admin

Miasto | Poniedziałek, 22 maj 2017 10:38

Nowe, bardziej restrykcyjne prawo dotyczące umieszczania tablic reklamowych w gminie Wyszków uchwaliła Rada Miejska. Przedsiębiorcy mają 18 miesięcy na dostosowanie się do nowych przepisów.

Miasto

Na nic zdały się protesty, odwołania, krytyka nowych przepisów. W gminie Wyszków skorzystano z możliwości, jakie daje samorządom ustawa tzw. krajobrazowa. 18 maja radni uchwalili surowsze prawo, które ma regulować lokalizację nośników reklam w przestrzeni publicznej, warunki usytuowania obiektów małej architektury oraz ogrodzeń - ich gabarytów i rodzaju materiałów, z jakich zostały wykonane.

- Ustalenie tych zasad pozwoli na skuteczne realizowanie poprawy estetyki miasta i gminy Wyszków, ochronę krajobrazu kulturowego, przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom degradacji przestrzeni publicznej. Chcemy zakończyć niekontrolowaną wizualizację przestrzeni publicznej miasta. Chodzi o to, by szyldy rzeczywiście reklamowały i informowały, a nie wprowadzały chaos w ład przestrzenny Wyszkowa - mówi o nowych przepisach Iwona Kozon, naczelnik wydziału zagospodarowania przestrzennego i gospodarki nieruchomościami Urzędu Miejskiego w Wyszkowie.

Uchwała dzieli gminę na dwie strefy krajobrazowe: jedna obejmuje dzielnicę przemysłową Wyszkowa, gdzie dopuszczalne jest reklamowanie się poprzez szyldy i tablice reklamowe czy bilboardy. Zaś druga strefa, obejmująca pozostałą część miasta wraz ze strefami przy wjazdach do Wyszkowa oraz resztę gminy, podlega już podlegała zdecydowanie bardziej restrykcyjnym obostrzeniom.

Nowe przepisy regulują i naqrzucają  m.in. wielkość, czyli dopuszczalny rozmiar szyldów reklamowych oraz miejsce ich usytuowania. Nie będzie już takiej dowolności jak obecnie. Na przykład na budynku, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza, dopuszczalny będzie jeden szyld dla danej firmy. Nie będzie on mógł wystawać poza obrys budynku, nie będzie mógł przesłaniać okien, drzwi czy być usytuowany powyżej linii parteru lub gzymsu rozdzielającego parter od I piętra. Powierzchnia nośnika reklamowego na budynku nie może przekraczać 1 m kw. Jest zakaz usytuowania urządzeń reklamowych na ogrodzeniach, elementach małej architektury, słupach oświetleniowych. Uchwała bardzo szczegółowo określa, na jakich zasadach można umieszczać szyldy, tablice reklamowe na budynkach i nie na budynkach zarówno w I jak II strefie krajobrazowej. Obostrzeń zakazów i nakazów jest bardzo wiele. Prezentujemy te najważniejsze.

 

Zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury:

1) zakaz lokalizacji nowych obiektów małej architektury wyższych niż 3,5 m i pow. użytkowej większej niż 25m2;

2) sytuowania obiektów małej architektury o jaskrawej kolorystyce, odbijających światło, z wykorzystaniem projekcji świetlnych i elementów ruchomych, emitujących dźwięk, emitujących światło o zmieniającym się natężeniu: błyskowe lub pulsujące itp;

3) istniejące obiekty małej architektury takie jak: kioski gastronomiczne czy inne należy dostosować zgodnie z wizualizacją narzuconą przez gminę.

4) nakazuje się sytuowanie elementów małej architektury wykonanych z: drewna, stali, odlewów żeliwnych, granitu szarego, marmuru szarego, szkła przezroczystego i jego imitacji;

 

Zasady i warunki sytuowania wolnostojących tablic reklamowych i urządzeń reklamowych w I strefie krajobrazowej:

1) zakaz:

a) sytuowanie wolnostojących tablic reklamowych i urządzeń reklamowych,

b) sytuowanie wolnostojących tablic reklamowych i urządzeń reklamowych w bramach, w otworach okiennych oraz wejściach do budynków i lokali w sposób przesłaniający otwarte do wewnątrz skrzydła okien, drzwi, bram i krat oraz utrudniający swobodne poruszanie się,

 

Zasady i warunki sytuowania tablic reklamowych i urządzeń reklamowych na obiektach budowlanych, służących reklamie prowadzonej działalności w obiekcie, zlokalizowanych w I strefie krajobrazowej:

1) zakaz:

a) sytuowania tablic reklamowych;

b) sytuowanie więcej niż jednego nośnika reklamowego rozumianego jako urządzenie reklamowe (oprócz szyldu) służące reklamie danej działalności, na elewacji budynku, w którym ta działalność jest prowadzona;

c) sytuowanie na elewacji budynku urządzeń reklamowych nie związanych z działalnością prowadzoną w obiekcie;

d) sytuowania urządzeń reklamowych wystających poza obrys budynku;

e) sytuowanie urządzeń reklamowych w sposób zasłaniający okna i drzwi oraz charakterystyczne detale architektoniczne budynku (takie jak: gzyms, parapet, balustrada okiennica itp.), w sposób zakłócający proporcje pomiędzy ścianami a przeszkleniami, a także w sposób zasłaniający okna i drzwi od wewnętrznej strony przeszklenia;

f) sytuowanie urządzeń reklamowych powyżej linii parteru budynku lub gzymsu rozdzielającego parter od pierwszego pietra;

g) sytuowanie urządzeń reklamowych na ogrodzeniach, tymczasowych obiektach budowlanych, obiektach małej architektury, elementach stanowiących wyposażenie ogródków gastronomicznych balustradach, murach konstrukcjach oporowych oraz urządzeniach infrastruktury technicznej i drogowej;

h) sytuowanie urządzeń reklamowych na słupach oświetleniowych i trakcyjnych;

i) sytuowanie urządzeń reklamowych o jaskrawej kolorystyce, odbijającej światło z wykorzystaniem projekcji świetlnych i elementów ruchomych, emitujących światło o zmieniającym się natężeniu (błyskowym lub pulsujące), w szczególności: neonów, ekranów LED, LCD, itp.

2) dopuszczenia:

a) sytuowanie urządzeń reklamowych w witrynie prowadzonej działalności, nie znajdującej się na elewacji, na której znajduje się główne wejście do budynku, w którym prowadzona jest działalność;

b) sytuowanie urządzeń reklamowych danej działalności płasko, w witrynie prowadzonej działalności, od zewnętrznej lub wewnętrznej strony przeszklenia o maksymalnej powierzchni 1 m2, stanowiącej nie więcej niż 20% powierzchni witryny. Nośniki winny być dostosowane do kompozycji architektonicznej i charakteru witryny.

c) sytuowanie urządzeń reklamowych w wiatach przystankowych komunikacji miejskiej na ścisle określonych zasadac (np. całkowita ekspozycja reklamy nie może przekraczać 2,16 m2);

d) nakazuje się sytuowanie urządzeń reklamowych wykonanych z użyciem jednakowych materiałów i kolorystyki dla wszystkich urządzeń reklamowych w obrębie jednego budynku z uwzględnieniem znaku graficznego, loga oraz nazwy firmy jakiej urządzenie reklamowe dotyczy;

e) nakazuje się sytuowania urządzeń reklamowych z zastosowaniem typografii o kolorystyce jednakowej dla wszystkich urządzeń reklamowych w obrębie jednego budynku z uwzględnieniem znaku graficznego, loga oraz nazwy firmy jakiej urządzenie reklamowe dotyczy;

f) sytuowanie tablic reklamowych i urządzeń reklamowych wykonywanych z dibondu, szkła, pleksi, blachy, drewna, aluminium, PCV, folii okiennej matowej.

 

Zasady i warunki sytuowania szyldów zlokalizowanych w I strefie krajobrazowej:

1) zakazy:

a) sytuowanie więcej niż jednego szyldu na elewacji budynku, w którym ta działalność jest prowadzona;

b) sytuowanie szyldu w sposób zasłaniający okna i drzwi oraz charakterystyczne detale architektoniczne budynku (takie jak: gzyms, parapet, balustrada okiennica itp.), w sposób zakłócający proporcje pomiędzy ścianami a przeszkleniami;

c) sytuowanie szyldu powyżej linii parteru budynku lub gzymsu rozdzielającego parter od pierwszego pietra;

d) sytuowanie szyldów na wysięgnikach na wysokości mniejszej niż 2,5 m nad poziom terenu;

e) sytuowanie szyldów o powierzchni przekraczającej:

- 1 m2 dla szyldów płaszczyznowych w tym umieszczanych na przeszkleniach okien i drzwi,

- 1 m2 dla szyldów na wysięgnikach, rozumianych jako łączna powierzchnia dwustronnej ekspozycji nośnika,

f) sytuowanie szyldów o jaskrawej kolorystyce, odbijającej światło z wykorzystaniem projekcji świetlnych i elementów ruchomych, emitujących światło o zmieniającym się natężeniu (błyskowym lub pulsujące), w szczególności: neonów, ekranów LED, LCD, itp.

2) nakazy:

a) sytuowanie szyldów w obrębie parteru budynku, w którym ta działalność jest prowadzona, na elewacji, na której znajduje się główne wejście do lokalu, w którym prowadzona jest działalność;

b) sytuowanie szyldów płaszczyznowych płasko na elewacji budynku lub witrynie lokalu od zewnętrznej lub wewnętrznej strony jej przeszklenia (o maksymalnej powierzchni 1 m2 powierzchni witryny). Nośniki winny być dostosowane do kompozycji architektonicznej i charakteru budynku;

c) sytuowanie szyldów prostopadłych (na wysięgnikach), o maksymalnych wymiarach nie większych niż:

- 80 cm długości mierzonej od elewacji budynku do krańca wysięgnika z szyldem,

- 60 cm wysokości,

- 15 cm szerokości,

d) sytuowanie szyldów wykonanych z dibondu, szkła, pleksi, blachy, drewna, aluminium, PVC.

 

Zasady i warunki sytuowania wolnostojących tablic reklamowych i urządzeń reklamowych w II strefie krajobrazowej:

1) zakaz:

a) sytuowanie wolnostojących tablic reklamowych i urządzeń reklamowych w bramach, w otworach okiennych oraz wejściach do budynków i lokali w sposób przesłaniający otwarte do wewnątrz skrzydła okien, drzwi, bram i krat oraz utrudniający swobodne poruszanie się;

b) sytuowania wolnostojących tablic reklamowych i urządzeń reklamowych w słupie powietrza nad drogami publicznymi i placami;

c) sytuowania tablic reklamowych i urządzeń reklamowych w odległości od zewnętrznej krawędzi jezdni mniejszej niż:

- 5 m dla dróg wewnętrznych;

- 20 m od dróg publicznych dla klasy dojazdowej i lokalnej;

- 50 m od dróg publicznych klasy zbiorczej;

- 100 m od dróg publicznych klasy głównej i ekspresowej

d) sytuowanie tablic reklamowych i urządzeń reklamowych z zachowaniem odległości pomiędzy nimi nie mniejszej niż:

- 100 m wzdłuż dróg wewnętrznych, klasy: dojazdowej i lokalnej, z uwzględnieniem reklam sytuowanych w wiatach przystankowych komunikacji miejskiej;

- 200 m wzdłuż dróg klasy zbiorczej,

- 500 m wzdłuż dróg ekspresowych i głównych.

e) sytuowanie tablic reklamowych i urządzeń reklamowych o powierzchni nośnika reklamowego innego niż:

- do 6 m2 wzdłuż dróg wewnętrznych, klasy: dojazdowej i lokalnej;

- od 8m2 do 10 m2 wzdłuż dróg klasy zbiorczej;

- od 16 m2 do 18 m2 wzdłuż dróg klasy głównej i ekspresowych;

f) sytuowanie tablic reklamowych i urządzeń reklamowych o wysokości przekraczającej 10 m.

g) sytuowanie tablic reklamowych i urządzeń reklamowych niepołączonych trwale z gruntem;

h) sytuowanie tablic reklamowych w formie banerów;

i) sytuowanie wolnostojących urządzeń reklamowych w formie masztów i chorągwi;

2) dopuszczenia:

a) sytuowanie urządzeń reklamowych w witrynie prowadzonej działalności, nie znajdującej się na elewacji, na której znajduje się główne wejście do budynku, w którym prowadzona jest działalność;

b) sytuowanie urządzeń reklamowych o dwustronnej ekspozycji;

W uchwale poza wielkością i obszarem umieszczania reklam, są też inne regulacje, dotyczące ujednolicenia systemu informacji miejskiej, a zatem np. wizualizacja dopuszczalnych obiektów małej architektury - w tym także kiosków gastronomicznych. Co ważne, istniejące już w przestrzeni publicznej reklamy muszą zostać dostosowane do nowych przepisów. Właściciele reklam będą na to mieli nie rok od wejścia w życie uchwały, jak początkowo chcieli urzędnicy, ale 18 miesięcy. Odszkodowań ustawodawca nie przewidział.

Uchwalając nowe przepisy, radni nie uwzględnili protestów i wniosków, które do projektu złożyło kilkunastu wyszkowskich przedsiębiorców.

- Tak naprawdę, plany miejscowe, które regulują kwestie reklam zewnętrznych, obowiązują i powinny być od dawna weryfikowane. Jeśli ktoś dziś robi reklamę i nie zwraca uwagi na zapisy planu, to trudno wydłużać teraz okres na dostosowanie się do nowych przepisów - uważa Iwona Kozon.

REKLAMA

Tagi.


Komentarze (1).

REKLAMA

ania100

W listopadzie 2018 gmina podjęła kolejną uchwałę reklamową. Jest drakońska! Dlaczego nikt o tym nic nie pisze. Przecież to wywraca cały aktualny stan do góry nogami. Reklama/szyld nie może mieć więcej niż 1m2. Aktualnie podejrzewam, że 90% szyldów w mieście nie spełnia tego wymagania!!! Wylewają dziecko z kąpielą.

Zostaw komentarz.

REKLAMA

Polecane firmy.

REKLAMA

Najnowsze komentarze.

REKLAMA

Nadchodzące wydarzenia.

REKLAMA

Okazje.

REKLAMA