W umowie wskazano inwestycje, których realizacja w najbliższych latach będzie priorytetem dla rządu i samorządów z całego subregionu ostrołęckiego. Będą one realizowane głównie przy udziale środków unijnych w kolejnej perspektywie finansowej na lata 2014-2020. W kontrakcie terytorialnym znalazły się inwestycje ważne dla subregionu ostrołęckiego.
Na liście inwestycji znalazły się ważne inwestycje kolejowe: modernizacja linii kolejowej Nr 35 na odcinku Ostrołęka – Chorzele oraz budowa linii kolejowej łączącej linię Nr 35 z linią nr 9 na odcinku Ciechanów – Przasnysz – Chorzele, a także prace na linii kolejowej Nr 29 (odcinek Mostówka – Ostrołęka) i na linii kolejowej Nr 36 (odcinek Ostrołęka – Śniadowo). Ponadto kontrakt terytorialny przewiduje dla całego Mazowsza m.in. modernizację i zakup nowego taboru – 55 elektrycznych zespołów trakcyjnych (pięcioczłonowych) i 10 zespołów dwuczłonowych oraz 26 nowych wagonów środkowych.
Wśród inwestycji drogowych znalazły się budowa odcinków trasy S8: Radziejowice – Paszków, Wyszków – Zambrów, Wiśniewo – Jeżewo (przedsięwzięcie zostało wpisane do Strategii Rozwoju Transportu) oraz przebudowa drogi krajowej Nr 61 (obejście Ostrołęki).
Ponadto na liście przedsięwzięć znajduje się również budowa terenowego poligonu doświadczalno-wdrożeniowego w powiecie przasnyskim.
Obok kontraktu terytorialnego niezwykle ważnym dokumentem będzie nowy Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego. Od jego ostatecznego kształtu – a jest w fazie końcowych negocjacji – uzależniona jest realizacji wielu inwestycji, w tym kolejowych, ujętych w kontrakcie.
Należy podkreślić, że lista projektów ujętych w kontrakcie terytorialnym nie jest listą zamkniętą, jej zmiany będą możliwe przy kolejnych aktualizacjach dokumentu. Wszystkie zapisane w kontrakcie projekty po przyjęciu RPO WM oraz krajowych programów unijnych w nowej perspektywie będą ponownie oceniane i wówczas określone zostaną zasady ich realizacji i finansowania.
źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego