Nowy przedsiębiorca zgłosi się do ubezpieczeń już podczas składania wniosku o rejestrację firmy. Usługa będzie dostępna w każdym urzędzie miasta lub gminy. Do tej pory formalności, które związane były z założeniem firmy, załatwiało się zarówno w urzędzie miasta lub gminy, jak i w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Wraz ze złożeniem w urzędzie wniosku o wpis do CEIDG-1 powstawała firma, ale przedsiębiorca musiał także w ciągu siedmiu dni skontaktować się z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, aby zgłosić się do ubezpieczeń.
20 maja wchodzą jednak w życie nowe przepisy, dzięki którym wizyta w ZUS nie będzie już konieczna. Od tego dnia razem z wnioskiem o wpis CEIDG-1 możesz złożyć w urzędzie także dokumenty zgłoszeniowe do ubezpieczeń. Są to ZUS ZUA (żeby zgłosić się do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego), ZUS ZZA (żeby zgłosić się tylko do ubezpieczenia zdrowotnego), ZUS ZCNA (żeby zgłosić członków swojej rodziny do ubezpieczenia zdrowotnego lub ich z niego wyrejestrować), ZUS ZIUA (żeby zgłosić zmianę swoich danych identyfikacyjnych jako osoby ubezpieczonej np. nazwisko) oraz ZUS ZWUA (żeby wyrejestrować się z ubezpieczeń). Pamiętaj jednak, że jeżeli nie dołączysz tych dokumentów do wniosku CEIDG-1, to musisz przekazać je do ZUS samodzielnie. Masz na to 7 dni od dnia rozpoczęcia prowadzenia działalności, powstania zmiany w Twoich danych lub zaprzestania działalności gospodarczej. Oddzielnie w ZUS, tj. poza „jednym okienkiem”, wciąż zgłaszasz zmiany, które dotyczą tytułu do ubezpieczeń, rodzajów ubezpieczeń oraz terminów ich powstania. W ZUS zgłaszasz także do ubezpieczeń pracowników oraz innych ubezpieczonych (np. osoby współpracujące, zleceniobiorców).
Źródło: ZUS