W Polsce prowadzenie własnej działalności gospodarczej nie należy do najłatwiejszych. Prawo bywa skomplikowane i niejednoznaczne, przedsiębiorcy muszą ponosić dość spore koszty związane z podatkami, a konkurencja jest duża. Taki jest rynek, ale nie znaczy to wcale, że nie warto zaczynać z własnym biznesem - zwłaszcza, jeżeli masz do tego pasję i chęć. Samozaparcie, dyscyplina wewnętrzna oraz uparte dążenie do celu - te cechy powinny towarzyszyć każdemu kto myśli o otworzeniu własnej agencji marketingowej. Chcesz zacząć taki biznes? W tym artykule znajdziesz mnóstwo ciekawych informacji, które warto poznać przed założeniem własnej firmy.
Rejestracja firmy marketingowej - czy zawsze jest konieczna?
Czy zakładając własną działalność gospodarczą w Polsce koniecznie trzeba ją rejestrować jako firmę? Prawo bywa przewrotne, bo okazuje się, że nie! Przepisy przewidują, że nie musisz rejestrować swojego przedsiębiorstwa o ile:
• działasz w biznesie jako osoba fizyczna, a przychody, które osiągasz są mniejsze niż 50% wartości minimalnego wynagrodzenia (do 30 czerwca 2023 roku) – 3490 zł brutto. Uważaj tutaj jednak, ponieważ od 1 lipca wyniesie ono już 75% minimalnego wynagrodzenia, czyli 3600 zł brutto;
• nie zajmowałeś/-aś się prowadzeniem własnego przedsiębiorstwa w trakcie ostatnich 60 miesięcy
Istotne jest to, że obydwa te warunki należy koniecznie spełnić równocześnie. W przypadku kiedy np. przekraczasz próg przychodów, Twoim obowiązkiem będzie rejestracja przedsiębiorstwa. Pamiętaj, że nie ma na to zbyt dużo czasu, a jedynie 7 dni od zaistnienia tej przesłanki. Nie wiesz jak się do tego zabrać? Koniecznie zajrzyj pod ten link: https://www.ifirma.pl/rejestracja-firmy, ponieważ znajdziesz w nim konkretną pomoc w tej kwestii.
Twoja pierwsza agencja marketingowa: która forma prawna będzie najlepsza?
Przed każdym przedsiębiorcą, który zakłada własną działalność gospodarczą stoi wybór formy prawnej firmy. Praktyka pokazuje, że osoby, które zakładają swoje agencje marketingowe najczęściej wybierają:
-
spółkę cywilną - to doskonała opcja, jeżeli chcesz działać w grupie wspólników. Jeżeli zdecydujesz się na taką formę prawną, będą oni solidarnie odpowiadać za działalność firmy swoim majątkiem.
-
spółkę akcyjną - próg minimalnego kapitału zakładowego wynosi 100 000 zł. Tyle musisz mieć na sam początek, aby myśleć o skrócie S.A.
-
spółkę komandytową - tutaj udziałowcy odpowiadają solidarnie całym majątkiem (komplementariusze), ale nie tylko oni, gdyż są też również tacy, których odpowiedzialność jest ograniczona do określonej sumy (komandytariusze)
-
jednoosobową działalność gospodarcza - wtedy na rynku działasz jako osoba fizyczna. Co istotne, nie musisz sporządzać umowy, ani też wnosić kapitału początkowego. Taki wybór jest doskonały, jeżeli nie masz odłożonego wkładu własnego.
-
spółkę komandytowo-akcyjną - składa się z akcjonariuszy i komplementariuszy, a minimalny kapitał zakładowy to 50 000 zł. Musisz je mieć, aby wybrać tą formę prawną.
-
spółkę jawną - wspólnicy odpowiadają całym majątkiem• spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością – nie ponosisz odpowiedzialności za zobowiązania finansowe, a minimalny kapitał zakładowy nie jest wysoki, ponieważ wynosi min. 5000 zł
Zakładanie firmy w praktyce: formalności od A do Z
Założenie agencji marketingowej wymaga złożenia specjalnego wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), który to możesz bez problemu złożyć i wypełnić bez wychodzenia z domu. Wystarczy, że masz dostęp do komputera czy tabletu z łączem internetowym i zaraz po złożeniu wniosku możesz oficjalnie zacząć pracować w swojej agencji. Chcesz działać jako spółka jawna, komandytowa, komandytowo-akcyjna, z ograniczoną odpowiedzialnością albo akcyjną? W takim przypadku musisz też zarejestrować się w Krajowym Rejestrze Sądowym. W tym celu musisz złożyć wniosek o wpis na Portalu Rejestrów Sądowych oraz dołączyć:
• umowę spółki
• dokument poświadczający o wniesieniu kapitału początkowego, jaki jest potrzebny do założenia spółki
• oświadczenia osób, odpowiadających za reprezentację spółki
• dokument mówiący o powołaniu członków zarządu
• lista wspólników
W trakcie składania wniosku o wpis do CEIDG potrzebny Ci będzie kod PKD, który precyzuje przedmiot prowadzonej ziałalności. W przypadku zakładania agencji marketingowej należy użyć to PKD 73.11.Z. oraz PKD 73.12.A-D.
Księgowość agencji marketingowej: co i jak?
Rozpoczęcie działalności agencji marketingowej wymaga wyboru rodzaju oraz bieżącego prowadzania ksiąg rachunkowych. Ustawa o rachunkowości dokładnie mówi, że dopuszczalnej jest, aby księgowość była prowadzona w formie:
• KPiR (księga przychodów i rozchodów), tzw. uproszczona księgowość
• pełnej księgowości – taka będzie dotyczyć Twojej agencji, o ile wybierzesz jako formę działalności spółkę, ale również gdyby, Twój roczny przychód netto był większy niż 9 654 400 zł (uwaga: kwota dotyczy 2023 roku).
Nikt nie zabrania Ci uczyć się księgowości i prowadzić ksiąg samodzielnie, ale jeżeli nie znasz się na tym lub nie wiesz jak poprawnie sporządzić sprawozdania finansowe, korzystne może okazać się powierzenie takich zadań profesjonalistom. Biura rachunkowe chętnie prowadzą księgi nie tylko przedsiębiorstw z branży e-commerce, ale również agencji marketingowych. Specjalistów w tym zakresie znajdziesz pod linkiem: https://www.ifirma.pl/ksiegowosc-dla-agencji-reklamowych. Decydując się na takie rozwiązanie, zmniejszasz swoje obowiązki i możesz skupić się na tym, co lubisz i co chcesz osiągnąć, prowadząc firmę.
Wybór formy opodatkowania przy agencji marketingowej
Prowadząc działalność gospodarczą w Polsce nie unikniesz decyzji o wyborze formy opodatkowania. Jest to ważna decyzja, dlatego też przemyśl ją dokładnie i w razie potrzeby skonsultuj ze specjalistą. Zakładanie własnej agencji marketingowej oznacza, że możesz myśleć o:
• opodatkowaniu podatkiem liniowym - wtedy obowiązuje Cię zawsze ta sama stawka opodatkowania, która jest równa dokładnie 19%, bez względu od tego czy zarobisz na działaniach marketingowych 500 zł czy też 5 000 000 zł.
• opodatkowaniu na zasadach ogólnych - stawka będzie wynosić 17 albo 32% zależnie od Twojego dochodu. Mssz duże dochody i obawiasz się, że przekroczysz wartość 85 528 zł? W takim przypadku Twój podatek będzie liczony w stawkę 32%.
• podatku CIT - jeżeli myślisz o spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, musisz liczyć się ze stawkami odpowiednio 9% lub 19% podatku, ale pamiętaj, że ta niższa opcja dotyczy Cię tylko wtedy gdy Twój przychód w roku poprzednim wynosił mniej niż kwota 9 654 400 zł (2 mln euro).
Jak zarządzać projektami w agencji marketingowej?
Brak odpowiednich narzędzi do prowadzenia własnej agencji marketingowej to poważny błąd. Nie możesz go popełnić na starcie. Bez odpowiedniego oprogramowania do zarządzania projektami już na samym początku w Twojej agencji zapanuje chaos, nieład i bałagan, a Ciebie mogą ominąć najlepsze zlecenia.
Chcesz tego wszystkiego uniknąć? Pomyśl o tym już teraz i wejdź pod link: https://firmbee.com/pl/narzedzia/zarzadzanie-projektami.
Zarządzanie projektami z oprogramowaniem: jakie są korzyści?
Zainwestowanie w nowoczesne i przyszłościowe narzędzia dla Twojej firmy to mądra i dobra decyzja. W przypadku zarządzania projektami w agencji marketingowej możesz zyskać przede wszystkim:
• możliwość wyznaczenia sobie osiągalnych celów biznesowych
• poprawę komunikacji z zespołem
• opcję planowania projektów oraz przedsięwzięć
• bieżące zarządzanie budżetem
• lepsze warunki do współpracy pracowników w grupie
• nowa, lepsza jakość pracy zespołowej w agencji
• możliwość kierowania oraz nadzorowania pracy wykonywanej przez pracowników
• oddelegowywanie i rozdzielanie zadań poszczególnym członkom zespołu
• bieżące nadzorowanie stanu wykonania wydanych poleceń
Jeżeli chcesz dobrze zacząć swój biznes i uniknąć pomyłki na samym początku, pomyśl o oprogramowaniu, jakie oferuje firma Firmbee. Dzięki dobrym i kompletnym narzędziom możesz osiągnąć więcej. Dodatkowo w ten sposób jesteś w stanie uniknąć wielu błędów, na jakie narażona jest konkurencja.
Materiał partnera
Komentarze
Zostaw komentarz