W branży sklepów internetowych w kontekście marketingu bardzo często używa się pojęć SEO oraz SEM. Niektóre osoby posługują się nimi wręcz zamiennie - nie znaczą one jednak tego samego, choć są mocno powiązane. Czym więc jest SEO i SEM?
SEM, czyli SEO i kampanie AdWords
SEM (z ang. Search Engine Marketing), to ogólne określenie na marketing w wyszukiwarkach internetowych. W tym pojęciu zawierają się wszystkie działania mające na celu zwiększenie widoczności w Google oraz liczby użytkowników z tego źródła.
Najczęściej jednak reklamy internetowe w Google dzieli się na SEO (z ang. Search Engine Optimization), czyli optymalizację strony internetowej pod bezpłatne wyniki wyszukiwania oraz kampanie AdWords (nazywane obecnie również Google Ads), które są w pełni płatnymi sposobami na promocję swojej domeny.
Kampanie AdWords - na czym polegają?
Google Ads to forma reklamy internetowej opartej na modelu PPC (Pay-Per-Click). Właściciele poszczególnych serwisów mogą „licytować się” o to, ile są skłonni zapłacić za jednego użytkownika, który wejdzie na ich stronę po wyszukaniu konkretnej frazy w Google. Zależnie od kwoty, którą są gotowi zapłacić, pojawią się w sponsorowanych wynikach wyszukiwania wyżej, niżej lub wcale. Następnie każdy użytkownik, który znajdzie się w ten sposób na stronie, jest zliczany, a z konta Google właściciela zostaje pobrana licytowana kwota.
Oznacza to, że kampanie AdWords mogą przynosić ruch i zyski już od pierwszego dnia po ich uruchomieniu (choć zwykle wymagają optymalizacji kosztów oraz fraz, na jakie dana strona powinna być wyświetlana), jednak w momencie zaprzestania działań ich widoczność spada do zera i nie będą wpływać już na pozyskanie żadnych klientów.
Istnieją różne rodzaje kampanii Google Ads, różniące się przede wszystkim formą wyświetlania promowanych podstron. Najczęściej wykorzystuje się reklamy:
- tekstowe,
- elastyczne,
- displayowe,
- video,
- produktowe.
Co wyróżnia SEO?
SEO, inaczej pozycjonowania stron www, różni się od płatnej reklamy internetowej przede wszystkim swoją długofalowością. Nawet potencjalnie „najlepsza możliwa” optymalizacja domeny, nie sprawi, że strona zacznie od razu wyświetlać się na pierwszych pozycjach na wszystkie frazy. Budowanie autorytetu i zaufania w oczach wyszukiwarek internetowych to proces, który wymaga tygodni, miesięcy, a niekiedy nawet lat. Domena oceniana jest zarówno całościowo, jak i każda podstrona z osobna – zarówno jej obecna wersja, jak i wszystkie poprzednie zaindeksowane przez Google adresy w jej obrębie.
Dla wielu osób czas oczekiwania na poprawę widoczności jest dużym minusem SEO, jednak z drugiej strony oznacza to, że nawet po zaprzestaniu działań mających na celu promocję w wynikach organicznych, widoczność i osiągnięte pozycje nie zostaną utracone - nie będą automatycznie wyłączone i usunięte jak w przypadku kampanii AdWords. Oznacza to, że nie należy decydować się na jedno lub drugie rozwiązanie, lecz rozwijać je równolegle – Google Ads jako formę dynamicznej, dostosowanej do aktualnych trendów formy promocji, a SEO jako długoterminową inwestycję, mającą zwrócić się w perspektywie lat, a nie dni czy tygodni.
Artykuł zewnętrzny
Komentarze
Zostaw komentarz