Początek zazwyczaj jest taki sam. Oszust dzwoni do konkretnej osoby i podaje się za konsultanta bankowego. Numer telefonu, z którego dzwoni fałszywy pracownik placówki bankowej, jest oficjalnym numerem banku, który można potwierdzić na stronie internetowej. Dzwoniący informuje o niepokojących transakcjach na koncie ofiary. Aby zapobiec i unieważnić te przelewy, „konsultant” poleca zainstalowanie aplikacji (dostępnej w sklepie internetowym danej sieci komórkowej), która umożliwia mu wykonywanie zdalnych działań na smartfonie lub komputerze rozmówcy. W ten sposób oszust uzyskuje dostęp do urządzenia ofiary i tym samym konta, z którego dokonuje przelewów, a następnie wypłaca zgromadzone na nim środki, a nawet próbuje też zaciągnąć kredyt na konto ofiary.
Tak właśnie było w przypadku mieszkańca powiatu wyszkowskiego, którą został oszukany przez kobietę i mężczyznę podających się za pracowników banku. Z relacji pokrzywdzonego wynika, że oszuści mieli wschodni akcent. Dzwoniąca kobieta poinformowała klienta banku o podejrzanym przelewie z jego konta w wysokości 500 zł, który miał być zablokowany. „Konsultantka” dzwoniła z "oficjalnego" numeru telefonu banku. Dzwoniąca kobieta powiedziała, że istnieje możliwość unieważnienia tej wypłaty poprzez zainstalowanie odpowiedniej „aplikacji”. Hakerska aplikacja miała dodatkowo zapewnić bezpieczeństwo finansowe przed kolejnymi kradzieżami pieniędzy z konta bankowego. Ofiara ściągnęła wskazaną aplikację i postępowała zgodnie ze wskazówkami kolejnego „pracownika banku”. Tym sposobem z kilku kont mężczyzny zniknęło około 30 tys. złotych.
Funkcjonariusze przyjęli od pokrzywdzonego zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa oszustwa na jego szkodę. Policjanci będą teraz prowadzili czynności mające na celu wyjaśnienie sprawy oraz ustalenie i zatrzymanie sprawcy.
Policjanci przypominają i ostrzegają:
- pracownicy banku nigdy nie proszą o podanie loginu i hasła do konta, a tym bardziej kodu autoryzacyjnego SMS;
- nie polecają też instalowania aplikacji, z której mogą wykonywać ruchy na koncie klienta;
- WAŻNE - tożsamość konsultanta zawsze można potwierdzić dzwoniąc na infolinię.
O wszelkich próbach wyłudzenia pieniędzy należy natychmiast poinformować policję dzwoniąc na numer alarmowy 112.