REKLAMA

AKTUALNOŚCIMiastoPowiatSportRozrywkaNaukaTurystykaNa SygnaleKącik PrasowyKulturaPrzetargi i komunikatyWybory

Najdroższa przesiadka zielonej kolei

Turystyka

Znając obecne tendencje transportowe, prawdopodobnie jest to informacja, która dla większości mieszkańców miasta Wyszków nie ma wielkiego znaczenia, aczkolwiek znajdzie się tu kilka ciekawostek ze świata kolei zarządzanej przez władze województwa. Mianowicie Koleje Mazowieckie - jedyny przewoźnik pasażerski na linii kolejowej nr 29 Tłuszcz — Ostrołęka po raz kolejny podniósł ceny biletów.

REKLAMA

„Oferta specjalna Tłuszcz — Ostrołęka” ofertą podwójnych standardów

Jedną z nowości „nowej” taryfy jest obowiązująca tylko i wyłącznie na odcinku Tłuszcz - Ostrołęka oferta specjalna, w której cennik za kilometry jest kilkadziesiąt groszy tańszy, niż w taryfie normalnej. Widać w tej ofercie szczytny cel zapobiegnięcia uderzeniu wysokimi cenami w pasażerów linii cieszącej się i tak już małą frekwencją, z której największą grupą zainteresowanych stanowią uczniowie. Podwyżka cen, jak i napisana na kolanie oferta specjalna wygenerowała podwójne standardy, polegające na tym, że przykładowo jadąc z Wyszkowa do Ostrołęki (54 km po gorszej infrastrukturze), pasażer zapłaci 15 zł. Natomiast w bardziej interesującym kierunku, czyli z Wyszkowa do Warszawy Wileńskiej (54 km po lepszej infrastrukturze, dłużej(!) i z przesiadką) pasażer zapłaci 16,80 zł. Reasumując, konkurencja na drodze nie musi nawet zacierać rąk, bo kolej schowała głowę w piasek dawno temu i utrzymuje przesiadkowy status quo o rozkładzie jazdy trzymającym standardy podlaskie. Kolej opłaca się tylko w przypadku biletów miesięcznych, ale co z tego, skoro połączenia oferują kiepski takt i przesiadki, czyli rozwiązania sprzed czterdziestu lat.

Nowy argument — budowa drugiego toru co najmniej do Wyszkowa

W listopadzie 2019 roku rzecznik samorządu woj. mazowieckiego poinformowała: „Poprawę sytuacji przewozowej mieszkańców Ostrołęki, w tym zwiększenia ilości bezpośrednich pociągów z Warszawą, Samorząd Województwa mazowieckiego upatruje w modernizacji linii kolejowej nr 29, w tym dobudowy, przynajmniej na odcinku Tłuszcz – Wyszków, dodatkowego toru umożliwiającego sprawne prowadzenie ruchu kolejowego. Za realizację tej inwestycji odpowiedzialne są PKP PLK". W ten sposób zrzuca się głównie odpowiedzialność za słabe możliwości uruchamiania połączeń na narodowego zarządcę infrastruktury PKP PLK. Po gorszym stanie infrastruktury w 1992 roku kursowało 11 pociągów do Warszawy i 9 pociągów do Wyszkowa. W ciągu ostatnich kilku lat wykonano różnego rodzaju naprawy i remonty torowiska. Odcinek Tłuszcz - Mostówka jest po naprawie głównej. Tyle mówiono o remoncie linii do prędkości 120 km/h, a po siedmiu latach od remontu dalej na tym 11 km szlaku obowiązuje 100 km/h. Pomysły z drugim torem pojawiały się już około 40 lat temu przed elektryfikacją, z których zrezygnowano głównie przez kosztowną konieczność przebudowy mostu na Bugu. Dlatego realizację takiego pomysłu widzę za około 50 lat.

W dni świąteczne jest gorzej niż w Czarnej Białostockiej

Co z koncesjonowanymi autobusami? Autobusy są pewne, dopóki nie nastąpi dzień na czerwono w kalendarzu. Wtedy zaczyna się rozkład jazdy o bliżej nieokreślonych godzinach kursowania. Wszyscy to wiedzą, a miny czekających w te dni ludzi na przystankach wiele wyjaśniają i nikt z tym nic nie robi. „Rozkład jazdy świąteczny wyłącznie na podstawie własnych, kilkumiesięcznych obserwacji” taki komunikat powinien nas witać na przystanku. Wyszkowianin z takim niepewnym transportem zbiorowym wchodzi na pole minowe z drogą koleją co 3-godziny z przesiadką i autobusową rosyjską ruletką. Alternatywą na niezmienny od lat chaos nad Bugiem staje się samochód - podstawowy środek transportu mieszkańca Wyszkowa szczególnie dla wracających ze stolicy z drugiej zmiany w późnych godzinach. 

Reasumując, jednym z głównych rozwiązań, o którym mówię od lat, pomijając ofertę, są pociągi z Wyszkowa/ Ostrołęki w stałym takcie, które na odcinku Tłuszcz - Warszawa jadą jako przyspieszone i zatrzymują się tylko w największych ośrodkach, Wołominie, Zielonce, Ząbkach. To mogłoby skrócić czas przejazdu do 45~50 minut i zapobiec mieszaniu się potoków pasażerskich z relacji Małkinia/ Tłuszcz - Warszawa, jednocześnie oszczędzając energię na rozruch i hamowanie. Tylko w Ostrołęce słychać echa domagania się władz o poprawę sytuacji kolejowej. Dlaczego w Wyszkowie mamy taką ciszę i brak chęci wspólnego postawienia się władz obu miast? Torowisko z pewnością w ciągu najbliższych kilku lat nie zostanie wyremontowane do prędkości wyższych, niż obecne 80 i 100 km/h, bo teraz w priorytecie jest remont linii kolejowej z Ostrołęki do Chorzel - stacji na granicy województwa otoczonej lasem. Tłuszcz - Ostrołęka dalej widnieje w rezerwie listy Krajowego Programu Kolejowego. 

Sebastian Gomółka, „Stacja Wyszków – Serwis kolejowy”

REKLAMA
Admin Admin

Udostępnij:


Komentarze

Monter
Niestety nie ma nadal chęci Marszałka na poprawę (zwiększenie liczby bezpośrednich relacji do Warszawy) rozkładu jazdy. Przydałby się tak zwany pośpiech ok 5.15 rano. Zatrzymanie tylko na większych stacjach jak Tłuszcz, Wołomin, Zielonka, Ząbki,może jeszcze Mostówka.
aaa
Dlaczego w Wyszkowie mamy taką ciszę i brak chęci wspólnego postawienia się władz obu miast? Odpowiedź padła w tekście wcześniej: bo wszyscy mają samochody. Poniemiecka A4-ka w gazie dżwignią transportu na Mazowszu. Pociąg niepotrzebny. Busiarz też w święto nie pojedzie, bo nie będzie wiózł 5 osób, bo mu się kurs nie zwróci. Mamy dobrobyt, jakby ludzie korzystali z PKP czy PKS to by nie likwidowano nierentownych połączeń, mamy kapitalizm, biznes musi się opłacać.

Zostaw komentarz


POLECANE FIRMY

REKLAMA

OSTATNIE KOMENTARZE

Sprawy w urzędzie znów bezpośrednio
Chętnie bym przeczyta również, które szkoły i przedszkoka pracują, jak wygląda nauka, ile dzieci zgłosiło się do szkół.
Ania
Kanciasty wstęp do "okrągłego stołu" (video)
Wystarczy żeby wszyscy urzędnicy obniżyli sobie 20% z wynagrodzenia i nikt by nie stracił pracy w Wyszkowskich jednostkach Gminnych G.Nowosielski - 149,570,55 + nagroda - 410,18 A.Kowalewska - 117,358,67 zł Skarbnik - 152,384,21 zł Sekretarz - 143,187,98 zł Naczelnicy od 80,000,00 zł do 115, 660,54 zł Dyrektorzy od 100,000,00 zł do 120,000,00 zł Przyjmijmy 20% od 2,000,000,00 zł, daje nam kwotę 400,000,00 zł i nikt by nie musiał być zwolniony w gminnych placówkach. WYSTARCZY OSZCZĘDNOŚCI ZACZĄĆ OD SIEBIE
Weryfikacja

REKLAMA

KALENDARZ WYDARZEŃ

26
Wtorek
Maj 2020
Maj
Po Wt Śr Cz Pt So Nd
27282930
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
imieniny:
Eweliny, Jana, Pawła

REKLAMA

pl.jooble.org