REKLAMA

REKLAMA

Metodą „na wnuczka” próbowała okraść starszych

Autor: Aleksandra Szulc

Na Sygnale | Środa, 21 sie 2019 16:49

W Wyszkowie miały miejsce dwie telefoniczne próby wyłudzenia pieniędzy od starszych osób metodą ”na wnuczka”. Nieznana kobieta skontaktowała się telefonicznie ze starszymi osobami i podając się za członka rodziny próbowała „pożyczyć” pieniądze.

Na Sygnale

REKLAMA

Obie próby oszustwa wyglądały podobnie. W pierwszej nieznana kobieta skontaktowała się telefonicznie z osobą starszą, której próbowała wmówić, że jest jej wnuczką i potrzebuje pilnie pożyczyć 40 000 zł  ponieważ miała wypadek drogowy . Kobieta nie uwierzyła, że rozmawia ze swoim krewnym, rozłączyła się i powiadomiła o tym zdarzeniu Policję. Przy drugiej próbie, podobnie jak w pierwszym przypadku, nieznana kobieta zadzwoniła, podając się za wnuczkę i  chciała pożyczyć 70 000 zł twierdząc, że jej syn potrącił kobietę na przejściu dla pieszych i żeby uniknąć aresztu, musi wpłacić właśnie tak dużą kwotę. I w tym przypadku niedoszła pokrzywdzona nie uwierzyła kobiecie i niezwłocznie zadzwoniła na Policję. Czynności w obydwu sprawach prowadzą kryminalni z KPP Wyszków . Oszustwo popełnione metodą „na wnuczka” to przestępstwo określone w art. 286 § 1 kk zagrożone karą od 6 miesięcy do 8 lat pozbawienia wolności.

Metoda „na wnuczka”- główne cechy:

  • Przestępcy posługują się różnymi „legendami” i metodami mającymi uwiarygodnić ich, jako członków rodziny osób pokrzywdzonych.
  • Oszuści często posługują się książkami telefonicznymi, z których wybierają osoby o imionach często występujących u osób starszych. Następnie dzwonią na wybrany numer telefonu.
  • W niektórych przypadkach sprawcy typując swoje potencjalne ofiary, ustawiają się bezpośrednio za ofiarą w kolejce w urzędach i udając interesantów wychwytują potrzebne im dane osobowe.
  • Sprawcy wykorzystują wszelkiego rodzaju zabiegi socjotechniczne, które pomagają im zdobyć zaufanie swoich potencjalnych ofiar, aby następnie osiągnąć korzyści majątkowe. Rozmowa prowadzona jest w taki sposób, aby oszukiwana osoba uwierzyła, że rozmawia z kimś ze swojej rodziny i sama wymieniła jego imię oraz inne dane, pozwalające przestępcom wiarygodnie pokierować dalszą rozmową.
  • W rozmowie „telefonista” prosi o udzielenie pilnej pożyczki, stosując różnorodne „legendy” .

Przykładowe "legendy":

  • „na wypadek” – „telefonista” informuje, że spowodował wypadek samochodowy i pilnie potrzebuje pieniędzy na zapłacenie ofierze wypadku, aby uniknąć wezwania policji i rozprawy sądowej,
  • „na zwrot długu znajomemu” – „telefonista” informuje, że zaciągnął u znajomego pożyczkę i w związku z nieszczęśliwym zdarzeniem tamtej osoby musi szybko zwrócić dług. Następnie po odbiór pieniędzy od oszukiwanej osoby przychodzi rzekomy znajomy, który potwierdza swoją ciężką sytuację finansową.
  • „na zakup nieruchomości lub ruchomości” – „telefonista” informuje, że jest w trakcie dokonywania bardzo korzystnej transakcji np. u notariusza i pilnie potrzebuje brakującej kwoty na jej sfinalizowanie.
  • „na maklera, inwestycje giełdowe” – „telefonista” mówi, że znajduje się w biurze maklerskim i pilnie potrzebuje pieniędzy na inwestycję giełdową, bo inaczej straci dużą sumę pieniędzy. Po odbiór gotówki wysyła kogoś podającego się za „maklera giełdowego”,
  • „na porwanie” – rolę „telefonisty” pełni kobieta podająca się za córkę lub wnuczkę informując, że została porwana i musi zapłacić okup,
  • Zdarza się, że „telefonista” nie wskazuje żadnego celu, na który potrzebuje pieniędzy, lecz niemal zawsze prosi o dyskrecję wobec innych członków rodziny. Zapewnia także o bardzo szybkim i osobistym zwrocie gotówki.

Ponadto przypominamy o podstawowych zasadach, które minimalizują ryzyko skutecznego dokonania oszustwa metodą „na wnuczka” na nasza szkodę.

Pamiętaj:

  • Bądź ostrożny w kontakcie z nieznajomym.
  • Najlepiej nie wpuszczaj potencjalnego oszusta do mieszkania. Nie masz obowiązku wpuszczać kogokolwiek do domu!
  • Każda wizyta przedstawiciela gazowni czy elektrowni jest wcześniej zapowiadana. Podczas takiej kontroli zadbaj, aby wraz z Tobą w domu był ktoś zaufany.
  • Nigdy nie przekazuj pieniędzy osobom, których nie znasz. Nie ufaj osobom, które telefonicznie podają się za krewnych lub ich przyjaciół.
  • Zawsze potwierdzaj „prośbę o pomoc”, kontaktując się osobiście: wykonaj telefon lub skontaktuj się bezpośrednio.
  • Wszelkie telefoniczne prośby o pomoc finansową, w tym z zagranicy, grożą utratą pieniędzy.
  • Gdy ktoś dzwoni w takiej sprawie i pojawia się jakiekolwiek podejrzenie, że to może być oszustwo koniecznie powiadom Policję (nr tel. 997 lub 112)

 

źródło: KPP Wyszków

REKLAMA

Tagi.


Komentarze (0).

REKLAMA

Brak komentarzy

Zostaw komentarz.

REKLAMA

Polecane firmy.

REKLAMA

Najnowsze komentarze.

REKLAMA

Nadchodzące wydarzenia.

REKLAMA

Okazje.

REKLAMA