REKLAMA

AKTUALNOŚCIMiastoPowiatSportRozrywkaNaukaTurystykaNa SygnaleKącik PrasowyKulturaPrzetargi i komunikatyWybory

Wielkie drżenie zapanowało w Bibliotece...

Kultura

Biblioteka Miejska w Wyszkowie  6 kwietnia gościła wybitnego artystę - Jerzego Łazewskiego, który wystawił monodram pt. "Siedem nieb patriarchy Henocha". Spektakl opowiadał o jednym z patriarchów biblijnych.

Galeria zdjęć


REKLAMA

Monodram Jerzego Łazewskiego, którego podstawą jest apokryf tzw. Słowiańskiej Księgi Henocha, jest prezentacją podróży bibilijnego patriarchy do siódmego nieba. Apokryf ten to żydowski tekst początków naszej ery, czasu życia i działalności Jezusa, zachowany jednak tylko w słowiańskim przekładzie z X wieku i bardzo ważny dla Kościoła Wschodniego, szczególnie jego ikonologii. Ten niesamowity wizyjny tekst, pełen fascynujących opisów, jest znakomitym materiałem dramatycznym, patriarcha Henoch sam bowiem opowiada swoją wędrówkę przez siedem niebios. Obrazy te aż prosiły się o ich wizualizację, w jakimś medium plastycznym. Tradycyjnie było to malarstwo ikon. Opowieść o Henochu jest pretekstem do głębszej refleksji nad najważniejszymi problemami moralnymi. Temat ten traktowany jest jako ważny mit naszej kultury i pasjonujący przekaz niezwykłych przygód patriarchy Henocha - od wizji aniołów, którzy go porywają do tronu bożego, gdzie otrzymuje wgląd w księgi niebiańskie, aż po scenę pouczenia ludzi przez Najwyższego na temat tajemnic świata.

Zgromadzonych w Bibliotece Miejskiej powitała dyrektor Małgorzata Ślesik - Nasiadko:

- Wielkie drżenie zapanuje dzisiaj w Bibliotece, a to za sprawą pana Jerzego Łazewskiego i jego monodramu pt. "Siedem nieb patriarchy Henocha" - mówiła.

O przygotowaniach do monodramu opowiedział odtwórca głównej roli - Jerzy Łazewski.

- Dlaczego Henoch? Ta historia jest po pierwsze mało znana, a jest tak fantastyczna do opowiedzenia, że aż się prosiła, żeby ją opowiedzieć, która funkcjonuje w naszej szerokości geograficznej i kulturowej, a jeśli chodzi o tę księgę Henocha, to ona jest w kanonie etiopskiej Biblii, ani w kościele katolickim, ani prawosławnym nie, choć w prawosławnym bardziej czczony niż w kościele zachodnim. Przygotowując się do tego monodramu, trochę poczytałem, wiadomo, że musiałem dobrze się przygotować do tego spektaklu, i natrafiłem na taką notkę któregoś z patriarchów, współczesnych patriarchów greckich, który powiedział, że artyści to są chyba jakoś mało uzdolnieni, mają ograniczoną wyobraźnię, że tylko ciągle powielają ten jeden kanon. Niech otworzą się na inny rodzaj ekspresji, więc nieskromnie otworzyłem się na inny rodzaj ekspresji. Każda ikona reprezentująca poszczególne niebo ma inną stylistykę, niestety jedna przed spektaklem uległa destrukcji. Mam nadzieję, że uda się ją jakoś wyratować... Tworząc  tekst tego spektaklu, korzystałem z trzech różnych ksiąg - etiopskiej, hebrajskiej i przede wszystkim ze słowiańskiej. W każdej były troszeczkę inne rzeczy i stworzyłem taką opowieść. Bardzo skróciłem ten tekst z tego powodu, że jest tam opisana cała kosmologia ówczesna, cała wiedza na temat przyrody, kosmosu, oczywiście było to zbędne. Chciałem, żeby ta historia była w miarę wartka i dlatego jest może 1/5 tekstu księgi właściwej, która też jest napisana językiem mało teatralnym. Trzeba było przeredagować, żeby miało taki rys dramaturgiczny. Stworzyłem białego i czarnego anioła, żey był jakiś rodzaj konfliktu między nimi, że w tych dwóch dobrych aniołach jest jeden bardziej zasadniczy i żeby miało to też taki rys konfliktu i dramatyzmu. Tekst zmieniał się do ostatnich prób scenicznych - mówił.

Podczas przedstawienia artysta zaprezentował własnoręcznie wykonane ikony ceramiczne, które stanowiły główny element scenografii. Zgromadzeniu włączyli się w sztukę i przy pomocy szklanych kieliszków z wodą starali się odwzorować wspaniałe dźwięki przypominające "niebiańską muzykę". Przygotowania tekstu trwały trzy miesiące, scenografię i opracowanie tekstu przygotował Jerzy Łazewski, opiekę artystyczną sprawował Szczepan Szczykno, kostiumy przygotowała Hanna Mrozowska, konsultacje naukowe i merytoryczne - Paweł Janiszewski i Anna Wszyndybył. Premiera monodramu odbyła się we wrześniu 2018 roku. Projekt zrealizowany został w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Jerzy Łazewski urodził się 12 kwietnia 1967 roku w Białymstoku, aktor teatralny i filmowy, reżyser, pedagog. Jest absolwentem Warszawskiej PWST, współpracował z teatrami - Polskim, Studio, Konsekwentnym i Adekwatnym w Warszawie. Występował w spektaklach teatralnych w reżyserii m.in. Jerzego Grzegorzewskiego i Mariusza Trelińskiego, a także w Teatrze Telewizji,  w filmach m.in. jako Jezus w filmie Faustyna i w serialach m.in. Plebania. Laureat I nagrody za monodram "Dwa razy dwa - cztery, czyli wszystko co piękne i wzniosłe" według Dostojewskiego oraz nagrody specjalne jury za najlepszy scenariusz (razem z Małgorzatą Szyszką) na XXXII Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Jednego Aktora we Wrocławiu. Prowadzi zajęcia z dykcji w warszawskiej Akademii Teatralnej, wykładał również kulturę żywego słowa w Podyplomowym Studium Logopedycznym na Uniwersytecie Kardynała Wyszyńskiego w Warszawie. Jest współautorem podręczników pt. "Uczymy się poprawnej wymowy" oraz "O błędach wymowy książeczka dla dzieci tudzież wyższych urzędnikó państwowych". Aktor zajmuję się głownie malarstwem,rzeźbą, rysunkami, grafiką i ceramiką artystyczną, współtworzy grupę malarską Nowa Ikona. 

REKLAMA
Monika Grzelecka

Udostępnij:


WyszkówJerzy Łazewskimonodram"Siedem nieb patriarchy HenochaBiblioteka Miejska w Wyszkowie

Komentarze

Brak komentarzy...

Zostaw komentarz


POLECANE FIRMY

REKLAMA

AKTUALNOŚCI

REKLAMA

KALENDARZ WYDARZEŃ

24
Piątek
Maj 2019
Maj
Po Wt Śr Cz Pt So Nd
2930
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
12
imieniny:
Joanny, Zdenka, Zuzanny

REKLAMA

Pracuj.pl pl.jooble.org