Od 10 miesięcy firma Skanska prowadzi intensywne prace na 13-kilometrowym odcinku krajowej „ósemki” między Wyszkowem a Porębą. To tu powstaje nowa droga ekspresowa wraz z infrastrukturą mostową oraz urządzeniami towarzyszącymi warte blisko 335 mln zł. W tym tygodniu wykonawca zrealizował wymagane kontraktem 20 proc. prac.
Budowany przez Skanska odcinek drogi ekspresowej S8 to ważna i potrzebna inwestycja. To główna droga prowadząca w kierunku Podlasia oraz Warmii i Mazur. Na większe bezpieczeństwo ruchu oraz krótszy czas podróżowania czekają osoby, które na co dzień przemieszają się między miastami, np. w drodze do pracy, jak i turyści. Podczas realizacji kontraktu wykorzystywana jest wiedza i doświadczenie oddziałów Skanska z całej Polski. Spółka sięga też po najnowsze, innowacyjne rozwiązania, jak np. dron.
Dron nad S8 pokonał już 300 km
Dla jednych zabawka, dla drugich narzędzie pracy. Niewielkich rozmiarów, latające, zdalnie sterowane. Do niedawna kojarzyły się głównie z wojskiem. Obecnie z powodzeniem wykorzystywane są m. in. przy realizowaniu projektów budowlanych. Za pomocą ujęć z wysokości możliwe staje się utrwalenie poszczególnych etapów budowy. Drony dają także możliwość ukazania efektu końcowego projektu. Dron opanował przestrzeń powietrzną również nad placem budowy S8. Skanska wykorzystuje wielowirnikowy system latający polskiej produkcji. Podczas budowy 13-kilometrowego odcinka S8 między Wyszkowem a węzłem „Poręba” ten mały statek powietrzny wykonuje prace związane głównie z obliczeniami i inwentaryzacją terenu. Cyklicznie wykonuje również inwentaryzację fotograficzną i filmową budowy.
- Technika, jaką wykorzystujemy, to głównie fotogrametria polegająca na robieniu zdjęć kamerą skierowaną prostopadle w dół z odpowiednim pokryciem – mówi Tomasz Rylski, główny specjalista BIM, Skanska. – Na podstawie zdjęć jesteśmy w stanie w krótkim czasie wygenerować modele 3D terenu z dokładnością od 2 do 4 cm. Mając całą trasę w trój wymiarze, z łatwością możemy kontrolować wszystkie objętości robót ziemnych i materiałów sypkich, a także kontrolować geometrię elementów wykonywanych na budowanej trasie.
Przy budowie S8 Skanska korzysta z drona już od początkowego etapu projektu. Bezzałogowiec umożliwił generalnemu wykonawcy wykonanie ortofotomap, które posłużyły w fazie planowania przyszłej inwestycji. W kolejnym etapie dron pomocny był przy pomiarach stanu zerowego, gdzie wykorzystany został do weryfikacji ilości robót ziemnych w stosunku do przedmiarów. No i oczywiście w trakcie realizacji projektu stosowany jest do kontrolowania różnego rodzaju prac, w szczególności robót ziemnych. Skanska szacuje, iż do tej pory jej dron wykonał nad placem budowy S8 blisko 300 km.
- Użycie drona do tego rodzaju prac nie tylko znacząco poprawia wydajność, ale też daje szybką informację o stopniu zaawansowania naszych robót – mówi Tomasz Rylski ze Skanska. – Nalot takiej inwestycji jak S8 zajmuje około 5 godzin. Dla porównania pomiar klasyczny zajmuje około 6 dni roboczych i nie jest tak dokładny jak pomiar dronem. Podczas pomiaru klasycznego informacja rozciągnięta jest na kilka dni. W tym czasie codziennie z kopalni na budowę wyjeżdża do 13.000 ton piasku. Pomiar klasyczny jest więc obarczony dużym błędem obliczeniowym – podkreśla główny specjalista BIM.
Ciągła edukacja
W biurze budowy S8 Skanska organizuje też wraz z przedstawicielami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) oraz Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa warsztaty dotyczące wykorzystania innowacyjnych metod w zarządzaniu informacją i realizacją inwestycji. Celem spotkań jest wymiana wiedzy i doświadczeń.
– Tworzymy przestrzeń do dyskusji eksperckiej na temat popularyzacji innowacyjnych technologii – mówi Aleksander Szerner. - Wykorzystanie nowych rozwiązań to ogromna szansa dla każdego kto uczestniczy w procesie inwestycyjnym: projektantów, inwestorów, firm wykonawczych i partnerów biznesowych.
Ekspresówką na Mazury w 2018 r.
Inwestycja, której generalnym wykonawcą jest firma Skanska, polega na rozbudowie drogi krajowej nr 8 Warszawa - Białystok do parametrów drogi ekspresowej. Prace prowadzone będą na odcinku od Wyszkowa do granicy województwa podlaskiego. Obecnie wykonywany jest odcinek Wyszków - węzeł „Poręba” o długości ok. 13 km. Budowa rozpoczęła się 28 stycznia tego roku a zakończyć ma się do połowy lipca 2018 roku. Szczegółowy postęp prac można śledzić na stronie: http://s8.wyszkow-poreba.pl/
Źródło: Skanska