W pierwszej części spotkania głos zabrało kilku sołtysów z gminy Wyszków. Padły podziękowania dla burmistrza za nowe chodniki, m.in. w Leszczydole Nowiny oraz podziękowania dla mieszkańców Kamieńczyka od sołtysa za wspólne odśnieżanie miejscowości. Padły także pytania do burmistrzów o przyczyny nieodśnieżenia znacznej części chodników w naszej gminie. Adam Mróz tłumaczył to faktem, iż w całej gminie jest około 70 km chodników, w umowie o odśnieżanie znajduje się jedynie 20 km – podkreślił, iż zwiększenie kilometrów podlegających odśnieżaniu jest jak najbardziej możliwe, jednak w takiej sytuacji Rada Miejska musiałaby znaleźć w budżecie dodatkową sumę pieniędzy. Zaznaczył również, iż Gmina nie ma obowiązku odśnieżania chodników dróg wiejskich. Przeprosił za zaistniały ostatnio fakt, a mianowicie za sytuację, w której operator podczas odśnieżania zasypuje zebranym śniegiem odśnieżone przez mieszkańców chodniki. Obiecał, iż zwróci się do operatora o zaprzestanie tego typu zachowań.
Wśród przyjętych uchwał znalazły się m.in.:
- w sprawie Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2013-2016 w Gminie Wyszków,
- w sprawie ustanowienia znaku promocyjnego (loga) Gminy Wyszków oraz zasad jego użytkowania i wykorzystywania,
- w sprawie zmian w budżecie Gminy Wyszków na 2012r.,
- w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Wyszków na rok 2013,
- w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2013-2042.
Najwięcej emocji wzbudziły jednak uchwały obligatoryjne, dotyczące zmian w gospodarce odpadami (o których pisaliśmy wcześniej na naszym portalu), wśród których znalazły się uchwały:
- w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Wyszków,
- w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów,
- w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
- w sprawie wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki takiej opłaty,
- w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, składanej przez właściciela nieruchomości.
Najważniejsze informacje, wypływające z nowych zmian to:
- od 1 lipca 2013r. odpowiedzialność za wywóz wszystkich śmieci przejmie gmina, z tym, że z odpowiedzialności tej wykluczone są nieruchomości, na których prowadzona jest działalność gospodarcza oraz działki letniskowe,
- opłata za odpady segregowane będzie wynosiła 10,46zł/msc, za odpady niesegregowane 16,66zł/msc,
- nowa opłata będzie iloczynem liczby osób zamieszkujących nieruchomość i wyżej wspomnianej kwoty,
- właściciele nieruchomości zobowiązani są do wypełnienia deklaracji, w których podadzą liczbę osób zamieszkujących daną nieruchomość oraz wybór opłaty (odpady segregowane/niesegregowane),
- pierwsze deklaracje powinny zostać złożone do 15 kwietnia 2013 roku,
- odbiór śmieci będzie odbywał się nie rzadziej niż raz na tydzień,
- opłaty za wywóz śmieci będzie można uiszczać przelewem bądź gotówką w wybranym banku na ustalony numer bankowy.
Przypominamy, iż zmiana w gospodarce odpadami jest systemowa i dokonuje się na mocy nowej ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach.
Mieszkańcy gmin, w celu uniknięcia uiszczania podwójnych opłat, powinni do lipca 2013 roku rozwiązać umowy z firmami, które odbierały śmieci z ich gospodarstw.
Pełne teksty uchwał wraz z ich streszczeniami zamieścimy niebawem na naszym portalu.