Istotne przesłanki do odroczenia obowiązku szkolnego można podzielić na 3 grupy:
1. Niepełnosprawność
2. Choroby przewlekłe, które były przyczyną nie odbycia pełnego cyklu przygotowania przedszkolnego
3. Inne problemy, takie jak: opóźniony rozwój mowy, niska dojrzałość społeczna
Diagnoza gotowości szkolnej składa się z 4 etapów:
1. Analiza dokumentacji – zaświadczeń lekarskich, opinii z przedszkola
2. Wywiadu z rodzicami
3. Diagnozy psychologicznej – badanie poziomu zdolności poznawczych dziecka (stwierdzenie czy dziecko rozwija się prawidłowo pod kątem intelektualnym, czyli na poziomie swojego wieku)
4. Etap diagnozy pedagogicznej – test dojrzałości szkolnej (bada m.in. gotowość dziecka do nauki czytania, liczenia, orientację w środowisku społecznym, sprawność manualną)
Kształcenie zintegrowane to jedna z najmocniejszych stron polskiego systemu edukacji. Wykwalifikowana kadra nauczycieli i dobrze wyposażone szkoły są coraz lepiej przygotowani do przyjęcia maluchów.
Obowiązkiem placówek edukacyjnych jest wprowadzanie m.in. indywidualizacji procesu nauczania tak, żeby dopasować go do potrzeb różnych uczniów.
Na realizację programu nauczania zintegrowanego mali uczniowie mają całe 3 lata nauki. Tempo jego realizacji będzie dostosowane do każdej z klas, w zależności od aktualnych osiągnięć dzieci.
- „To są już inne 6 – latki niż kiedyś. Być może bywają mniej odporne na stres, ale nadrabiają np. wiedzą ogólną i umiejętnościami technologicznym. Pamiętajcie Drodzy Rodzice. To środowisko szkolne, Wy i otoczenie społeczne macie za zadanie pomóc dzieciom odnaleźć się w roli ucznia” – apeluje dyrektor poradni Grażyna Majewska
AKTUALNY STAN PRAWNY W WW. SPRAWIE
5 marca 2014r. odbyła się konferencja, pt. „Wsparcie procesu diagnozowania i opiniowania problemu gotowości szkolnej” z udziałem Minister Edukacji Narodowej Joanny Kluzik-Rostkowskiej. Konferencja była adresowana do pracowników Poradni z całej Polski.
Podczas spotkania ustalono, że:
- badanie dziecka w poradni w celu wydania opinii o odroczeniu obowiązku szkolnego może odbywać się dopiero po 30 kwietnia, czyli po upływie ustawowego terminu oceny i diagnozy gotowości szkolnej prowadzonej przez przedszkola i zerówki;
- poradnie mają za zadanie dążyć do redukowania niepokóju rodziców dotyczącego pójścia dziecka do szkoły, gdyż szkoły są do tego odpowiednio przygotowane, o czym już wspominaliśmy w poniższym artykule:
http://www.tubawyszkowa.pl/aktualnosci/czytaj/2787/Rekrutacja-pierwszakow-watpliwosci-rozwiklane ;
- powodem do odroczenia dziecka nie może być brak dojrzałości rodziców, dla których jest to nowe wyzwanie. Rodzice także muszą się przygotować na zmianę struktury i organizacji życia domowego ;
- powstał projekt rozporządzenia umożliwiającego „cofnięcie” do zerówki dziecka, które już rozpoczęło naukę w klasie 1. Jednak będzie się to odbywało tylko w szczególnie uzasadnionych przypadkach i za pozytywną opinią poradni psychologicznej. Nie należy się obawiać tego przepisu, gdyż będzie stosowany w sytuacjach naprawdę wyjątkowych i z pewnością nie stanie się normą dla dziecka, które napotyka na normalne trudności w pierwszym okresie edukacji!
UWAGA! 24 marca na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej (www.cie.men.gov.pl) mają zostać zamieszczone 3 broszury, poświęcone diagnozie 6-letniego dziecka, które precyzyjnie będą określać wszystkie niuanse prawne i proceduralne dotyczące m.in. odraczania.
Zachęcamy do śledzenia strony.