Pierwsza to nadanie imienia Urszuli Mikołajczyk Warsztatom Terapii Zajęciowej w Wyszkowie, druga - przekształcenie się nazwy Koła z PSOUU na Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną (PSONI). Dziś chcemy przedstawić Państwu działalność Ośrodka Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczego - jednej z placówek prowadzonych przez PSONI Koło w Wyszkowie. Jest to, można powiedzieć, dziecko Dziennego Centrum Aktywności, które było pierwszą placówką dla osób z niepełnosprawnościami, powstałą w Wyszkowie przy PSOUU. W 2011 roku DCA przekształciło się w OREW.
Ośrodek Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczy w Wyszkowie jest niepubliczną, specjalistyczną i wielofunkcyjną placówką edukacyjną, przeznaczoną dla wychowanków, którzy wymagają kompleksowej pomocy psychoedukacyjnej, świadczonej przez wykwalifikowaną kadrę. Zajęcia odbywają się codziennie w dwóch lokalizacjach: przy ul. Geodetów 76 i przy ul. 1 Maja 23 A. Lokale są przystosowane do funkcjonowania osób niepełnosprawnych, wyposażone w specjalistyczne pomoce dydaktyczne, dostosowane do możliwości i wieku wychowanków.
W zakresie edukacji placówka zapewnia wychowankom:
- realizację obowiązku szkolnego dla dzieci z głęboką niepełnosprawnością intelektualną (w wieku od 3 do 25 lat) w formie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych;
- wczesne wspomaganie rozwoju dzieci od chwili wykrycia niepełnosprawności do momentu rozpoczęcia nauki w szkole oraz różne inne formy wsparcia dla rodziców dzieci niepełnosprawnych, m.in.
⦁ grupy wsparcia;
⦁ warsztaty;
⦁ konsultacje specjalistów.
Dla wychowanków z głęboką niepełnosprawnością intelektualną ośrodek oferuje realizację obowiązku szkolnego i obowiązku nauki do 25 roku życia. Zajęcia odbywają się indywidualnie w domach wychowanków i w małych, czteroosobowych grupach rewalidacyjno-wychowawczych pod kierunkiem oligofrenopedagoga i pomocy nauczyciela. Pozwala to na zindywidualizowaną pracę w zespole oraz możliwość stworzenia atmosfery rodzinnej i bezpiecznej dla uczestników. Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze mają na celu usprawnianie w następujących obszarach: komunikowanie się i nawiązywanie kontaktów w sposób odpowiedni do potrzeb i możliwości dziecka, usprawnianie ruchowe w zakresie dużej i małej motoryki, wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała i orientację w przestrzeni, wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia oraz rozwijanie zainteresowania otoczeniem i wyzwalanie własnej aktywności dzieci.
Dla wychowanków tworzy się indywidualne programy dostosowane do potrzeb i możliwości każdego z nich. Poza działalnością oświatową dużą uwagę w OREW przywiązuje się do rehabilitacji ruchowej. Zajęcia z fizjoterapeutami odbywają się w ramach projektów, które są finansowane z programów ogłaszanych przez samorządy. Realizacja projektów pozwala nam poszerzyć ofertę placówki o kolejne nowe formy pracy oraz zwiększyć ilość proponowanych przez nas zajęć.
Zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (WWRD) realizowane są z dzieckiem i jego rodziną od chwili wykrycia niepełnosprawności do momentu rozpoczęcia przez nie nauki w pierwszej klasie. Obecnie wczesnym wspomaganiem rozwoju objęte są dzieci, u których stwierdzono niepełnosprawność ze względu na uszkodzenie analizatorów (wzrok, słuch), niepełnosprawność ruchową, zespoły genetyczne, niepełnosprawność intelektualną i autyzm. Wychowankowie korzystają z zajęć indywidualnych lub w małych grupach, prowadzonych przez oligofrenopedagogów, pedagogów specjalnych, logopedów, psychologów, terapeutę integracji sensorycznej, fizjoterapeutę wg różnych metod w zależności od potrzeb dzieci.
W ramach WWRD prowadzimy:
- terapię pedagogiczną;
- terapię psychologiczną;
- terapię logopedyczną;
- rehabilitację ruchową (NDT Bobath, PNF);
- terapię integracji sensorycznej.
Miesięcznie dziecku przysługuje od 4 do 8 godzin zajęć, które mogą być realizowane indywidualnie lub w małej grupie. Obok pracy z dzieckiem bardzo ważna jest też współpraca z rodziną dziecka, głównie poprzez udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem, wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem, rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych relacji na te zachowania, udzielanie instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem. Do każdego dziecka realizującego WWRD przydzielony jest zespół specjalistów, których zadaniem jest dokonanie diagnozy funkcjonalnej, stworzenie indywidualnego programu terapeutycznego, okresowa jego ewaluacja oraz praca z dzieckiem i jego rodziną wg tego programu.
Kto może zostać wychowankiem OREW w Wyszkowie?
- dzieci od stwierdzenia niepełnosprawności do momentu rozpoczęcia nauki w szkole z aktualną opinią o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
- dzieci i młodzież od 3 do 25 roku życia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, posiadające orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno - wychowawczych grupowych lub indywidualnych.
Opinie i orzeczenia wystawia zespół orzekający poradni psychologiczno-pedagogicznej. Zainteresowanych rodziców i ich dzieci zapraszamy do odwiedzenia strony internetowej www.psouuwyszkow.pl