28 maja w niemal 500 szkołach z całej Polski młodzież zagłosowała na komitety, które startują w wyborach europejskich. Oznacza to, że niemal 100 000 uczennic i uczniów miało okazję stanąć przed podobną decyzją jak dorośli wyborcy i dać znać o swoich poglądach.
Działania młodych
W projekcie “Młodzi głosują 2024” uczniowie i uczennice samodzielnie tworzą kampanię profrekwencyjną, powołują komisję wyborczą i przeliczają głosy. Ze wsparciem organizatora i nauczyciela-koordynatora przez własne doświadczenie uczą się o najważniejszych mechanizmach demokracji. Cała szkoła ma możliwość uczestniczyć w tym wyborczym święcie, uświadamiając młodzieży, jak cennym prawem jest prawo wybierania swoich przedstawicieli.
Ponadto nauczycielka-koordynatorka, korzystając ze scenariuszy przygotowanych przez Centrum Edukacji Obywatelskiej, przeprowadziła trzy angażujące lekcje w 8a o Unii Europejskiej i możliwościach wpływu na jej instytucje. Wszystko w celu kompleksowego budowania zainteresowania polityką, które zaowocuje obywatelskimi nawykami w przyszłości.
Uczniowie mogli także wziąć udział w konkursie wiedzowym o Unii Europejskiej lub wykonać prace plastyczne związane z tą organizacją.
Wyniki wyborów
Frekwencja w naszej szkole wyniosła 78%. Uprawnionych uczniów do głosowania było 157, oddano 123 głosy. Uczennice i uczniowie zagłosowali w następujący sposób:
KOALICYJNY KOMITET WYBORCZY TRZECIA DROGA POLSKA 2050 SZYMONA HOŁOWNI - POLSKIE STRONNICTWO LUDOWE 13
KOMITET WYBORCZY KONFEDERACJA WOLNOŚĆ I NIEPODLEGŁOŚĆ 34
KOMITET WYBORCZY WYBORCÓW BEZPARTYJNI SAMORZĄDOWCY-NORMALNA POLSKA W NORMALNEJ EUROPIE 5
KOMITET WYBORCZY POLEXIT 0
KOALICYJNY KOMITET WYBORCZY KOALICJA OBYWATELSKA 31
KOALICYJNY KOMITET WYBORCZY LEWICA 17
KOMITET WYBORCZY PRAWO I SPRAWIEDLIWOŚĆ 14
KOMITET WYBORCZY NORMALNY KRAJ 3
KOMITET WYBORCZY POLSKA LIBERALNA STRAJK PRZEDSIĘBIORCÓW 1
KOMITET WYBORCZY RUCH NAPRAWY POLSKI 1
KOMITET WYBORCZY WYBORCÓW GŁOS SILNEJ POLSKI 4
Wyniki szkolnych wyborów wprowadzone zostały na dedykowaną projektowi platformę przygotowaną przez Centrum Edukacji Obywatelskiej. Na tej podstawie organizator opublikuje ogólnopolskie wyniki. Dzięki temu opinia publiczna może poznać poglądy młodzieży, która wkrótce uzyska prawa wyborcze i będzie współdecydować o wyglądzie polskiej sceny politycznej. Ogólnokrajowe wyniki szkolnych symulacji wyborów w projekcie “Młodzi głosują 2024” można znaleźć na platformie Młodzi głosują.
Nie tylko wybory
Do frekwencji w szkolnej symulacji wyborów przyczyniły się działania profrekwencyjne zespołu uczniowskiego, w skład którego wchodzili uczniowie z klasy 8a: Gabrysia Maciejewska, Judyta Buźniak, Dawid Piotrak, Dawid Świętoń, Lena Deluga i Ryszard Brejnak. Uczniowie odpowiadali za przygotowanie wyborów w naszej szkole. Zespół pod opieką nauczycielki pani Emilii Biernackiej podjął szereg działań w celu zachęcenia do głosowania. Odbył się apel, podczas którego została wyjaśniona idea symulacji wyborów, na holu zawisły gazetki informujące, jaką funkcję pełni Parlament Europejski, a także krótkie programy komitetów wyborczych.
Świadomy wybór młodych
- Od wielu lat frekwencja w grupie najmłodszych wyborców w wyborach europejskich jest bardzo niska. Powodów jest wiele, ale jednym z ważniejszych jest to, że młodzi ludzie często nie mają okazji rozmawiać z dorosłymi o swoich poglądach i brakuje im neutralnej przestrzeni na debatę o tematach wyborczych. Kończąc 18 lat obywatelki i obywatele otrzymują prawo głosowania, nie można jednak oczekiwać, że wszyscy jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki staną się politycznymi ekspertami. Postaw wyborczych i obywatelskich też trzeba uczyć. Organizując “Młodzi głosują”, wychodzimy tym potrzebom naprzeciw” - mówi Michał Mazur koordynator projektu z Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Od 1995 roku w projektach „Młodzi głosują” wzięło udział kilka tysięcy szkół, a ponad 3 miliony uczniów zagłosowało w szkolnych wyborach. Nasza szkoła wzięła udział w projekcie po raz pierwszy. Podstawową zasadą projektu jest neutralność polityczna. Wybory zostały zorganizowane bez agitacji wyborczej, a nacisk był położony na organizację i sam przebieg takich wyborów. Szkolne wyniki zostały ogłoszone dopiero po właściwym głosowaniu, czyli po 9 czerwca. Taki projekt ukazuje młodym ludziom znaczenie wyborów w funkcjonowaniu demokratycznego państwa prawnego. Uczniowie, którzy uczestniczą w zajęciach edukacji wyborczej, chętniej biorą aktywny udział w budowie społeczeństwa obywatelskiego, gdy osiągają pełnoletność.