Pomysły do kosza? Absolutnie nie!
Managerowie dopiero od niedawna zauważają, że pracownicy firmy to nie tylko osoby wykonujące powierzone im obowiązki. Są to również kreatywni ludzie, którzy na co dzień poszukują praktycznych rozwiązań, korzystając z tych, które ułatwiają im życie. Ich głowy są więc kopalnią pomysłów na to, jak ulepszyć dany produkt albo usługę. Czasami wpadają na takie, które wydają się oczywiste, a o których nikt wcześniej nie wspomniał. Ponadto pracownicy każdego dnia napotykają różnego rodzaju przeszkody w pracy, które warto zredukować dla lepszych efektów. Są więc dodatkowo źródłem wiedzy o problemach występujących w organizacji. Sęk w tym, że ich pomysły czy inicjatywy nie powinny lądować w przysłowiowym koszu. Jeśli zobaczą, że managerowie biorą je pod uwagę, to nawet, jeśli finalnie nie uda się wprowadzić zmian, chętnie zgłaszają nowe inicjatywy. Tymczasem w przypadku, gdy zgłaszane pomysły są całkowicie ignorowane, pracownicy tracą zapał i niechętnie podejmują kolejne kreatywne działania.
Pracownik miesiąca po nowemu
Konkurs na pracownika miesiąca nie jest reliktem czasów dawno minionych - w wielu firmach wciąż funkcjonuje, jednak na nieco innych zasadach. Oferty pracy w Wyszkowie nie wspominają o nim bezpośrednio, ale w wielu znajdziemy wzmiankę o promowaniu proaktywnego, kreatywnego podejścia. Przysłowiowym pracownikiem miesiąca nie zostaje więc osoba, która wypracuje najwięcej nadgodzin, a która zgłosi ciekawy, innowacyjny pomysł. Kreatywne działania mogą być promowane poprzez wypłacenie dodatku do wynagrodzenia, awans albo interesujące szkolenie, którego wiedza przyda się w codziennej pracy. Ważne, aby zgłaszanie pomysłów nie było obowiązkiem - w takim przypadku pracownicy nie kierują się potrzebami, a jedynie koniecznością przedstawienia czegoś innowacyjnego.
Kreatywność i innowacje - korzyści dla pracowników
Wielu pracowników uważa, że kreatywność i innowacje to benefit wyłącznie dla firmy, z pominięciem ich samych. Tymczasem jest dokładnie na odwrót. Jeśli zadamy sobie pytanie, jakie korzyści przynosi praca w startupie, to odpowiedź brzmi: możliwość wdrożenia nowoczesnych, innowacyjnych i kreatywnych rozwiązań, z których będzie mógł korzystać każdy. Bez względu na to, czy zgłaszane przez pracowników pomysły dotyczą nowego produktu albo usługi, czy też odnoszą się wyłącznie do ich własnego środowiska pracy, mają za zadanie ułatwić codzienne życie lub wykonywanie obowiązków. Dobrze, aby pracownicy mieli świadomość, że z innowacji korzysta każdy. Wdrożenie nowego oprogramowania pomoże im realizować zadania w szybszym tempie oraz umożliwi zgłaszanie ewentualnych błędów, natomiast wdrożenie nowej technologii w przedsiębiorstwie może przełożyć się na wyższe zyski, a tym samym wyższe wynagrodzenie. Z takim podejściem do innowacji najczęściej nie mają problemu przedstawiciele młodego pokolenia, które na rynku pracy stawia pierwsze kroki. Trudniej natomiast przekonać do niego pracowników z większym stażem, którzy czasami traktują pracę wyłącznie jak przykry obowiązek.
Artykuł zewnętrzny