- Przybywa nam uczniów i dzieci korzystających ze wsparcia wczesnego wspomagania rozwoju. W roku szkolnym 2023/\2024 w SOS-W obowiązek szkolny realizuje 189 uczniów w 34 oddziałach i 50 dzieci korzysta z zajęć wczesnego wspomagania. W sumie to 239 osób. Od marca dodatkowo wsparcie w ramach programu kompleksowego wsparcia rodzin „Za życiem” otrzymało 85 dzieci. Ta liczba stale rośnie, co jest wyzwaniem dla obecnych warunków infrastrukturalnych. I tak oto znowu zrobiło nam się ciasno... Gdy w 2014 roku otrzymaliśmy piękny, nowoczesny budynek, to przez myśl nam nie przeszło, że po 10 latach będzie dla nas za mały - przyznaje Edyta Jarosz, dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Wyszkowie.
W strukturze Ośrodka funkcjonują: Szkoła Podstawowa Specjalna, Branżowa Szkoła l Stopnia, Szkoła Przysposabiająca do Pracy, internat, Wiodący Ośrodek Koordynacyjno-Rehabilitacyjno - Opiekuńczy, który powołany został w 2017 roku, by w ramach programu kompleksowego wsparcia rodzin "Za życiem" udzielać wsparcia ok. 60 dzieci, dwie Szkoły Filialne przy DPS w Gaju i Niegowie.
W związku z rosnącymi potrzebami dzieci z niepełnosprawnościami we wrześniu ubiegłego roku dyrektor Ośrodka wystąpiła do Zarządu Powiatu Wyszkowskiego z wnioskiem o rozbudowę placówki, przedstawiając wykaz potrzeb w zakresie nowych sal i pracowni w Ośrodku, a także rozbudowy jego struktur o przedszkole specjalne. Zarząd uznał ten wniosek za zasadny i zaplanował w budżecie powiatu pieniądze na wykonanie koncepcji rozbudowy Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego. Plany przeszły w fazę realizacji. Na zapytanie ofertowe na wykonanie koncepcji rozbudowy placówki przy ul;. Zakolejowej wpłynęły dwie oferty. Koncepcję wykona Pracownia Projektowo-Architektoniczna ENEGRAM Michała Gryza z Wyszkowa. Ma być ona gotowa do 25 czerwca.
W rozbudowanym Ośrodku ma się znaleźć miejsce na nowe pracownie i sale zajęć, przedszkole specjalne, a być może także na nową siedzibę Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, która aktualnie mieści się w budynku internatru I LO.
- Bardzo chcielibyśmy, by Ośrodek stał się Powiatowym Ośrodkiem Wsparcia Dziecka i Rodziny. Byśmy udzielali kompleksowej pomocy od urodzenia poprzez proces edukacyjny i dorosłość nie tylko dzieciom niepełnosprawnym, ale także ich często przerażonym informacją o niepełnosprawności dziecka, zagubionym, zmęczonym rodzicom i opiekunom - mówi Edyta Jarosz.
Zwiększająca się liczba uczniów i dzieci wymaga odpowiednich zasobów i przestrzeni, aby zapewnić im wysokiej jakości opiekę, edukację i wsparcie. Obecnie istniejące budynki oraz infrastruktura Ośrodka jest niewystarczająca.
- Brakuje sal lekcyjnych, dodatkowego pomieszczenia na świetlicę, z której korzysta 75 dzieci, zbyt małe jest pomieszczenie stołówki (z dożywiania korzysta ponad 80 uczniów, spożywają obiady na trzy tury). Nie mamy dodatkowych pomieszczeń na zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dzieci. Rodzice tych dzieci zgłaszają potrzebę, by w strukturze SOSW utworzyć oddziały przedszkola specjalnego i oddział "zerowy". Chcielibyśmy wyjść naprzeciw oczekiwaniom rodziców. W ostatnich latach bardzo rozwinęła się także branżowa szkoła l stopnia - 32 uczniów, w tym 15 uczniów z autyzmem i niepełnosprawnością sprzężoną. Kształcimy w dwóch zawodach: pracownik pomocniczy gastronomii i pracownik pomocniczy obsługi hotelowej. Uczniowie szkoły branżowej odbywają praktyczną naukę zawodu w CEZiU, duża grupa tych uczniów ze względu na swoją niepełnosprawność ma problemy z zaadoptowaniem się w tym miejscu, a nawet nie są w stanie samodzielnie dotrzeć na zajęcia praktyczne. Poza tym klasy III po zajęciach praktycznych wracają do Ośrodka, by kontynuować zajęcia lekcyjne. Chcielibyśm, by na terenie Ośrodka powstały dwie pracownie (gastronomiczna i hotelarska), by uczniowie na miejscu mieli zapewnioną praktyczną naukę zawodu. Wielu naszych uczniów ze spektrum autyzmu jest w normie intelektualnej, ich możliwości intelektualne predysponują ich do nauki w liceum ogólnokształcącym, jednak wymagają dostosowania warunków (mniej liczne oddziały, stałe pomieszczenia w miejscu, które jest im znane). Chcielibyśmy dać im szansę kontynuowania nauki i podnoszenia swoich kwalifikacji. Również baza internatu powinna być już poszerzona (wieloosobowe sypialnie zgodnie z przepisani powinny być zamienione na 1 lub 2-osobowe - wylicza potrzeby Edyta Jarosz.
Planowana rozbudowa pozwoliłaby powiększyć bazę Ośrodka o około 2000 m kw. powierzchni. Przewiduje ona dobudowę jednej kondygnacji do istniejącego budynku szkoły, a także wyburzenie starego budynku od strony ul. Zakolejowej, w którym aktualnie mieszczą się także dwa wydziały Starostwa Powiatowego, i postawienie w jego miejsce nowoczesnego trzykondygnacyjnego obiektu na potrzeby Ośrodka i Starostwa Powiatowego.
- Plany są takie, aby przenieść tu również Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną i w jednym miejscu, z korzyścią dla dzieci i rodziców, skupić dla nich różne formy wsparcia - mówi Wojciech Kozon, starosta powiatu wyszkowskiego.
- Taka inwestycja umożliwi stworzenie nowoczesnych i przyjaznych warunków edukacyjnych, które będą sprzyjać rozwojowi dzieci niepełnosprawnych oraz zapewni im godne warunki nauki. Będzie to kontynuacja i rozwój działań, które rozpoczęliśmy w 2014 roku, wchodząc do nowoczesnego budynku, wybudowanego przez Powiat Wyszkowski dla potrzeb dzieci i rodzin z problemem niepełnosprawności. W ciągu tych 9 lat jakość świadczonych usług edukacyjnych przekonała wielu rodziców do tego, by ich dzieci otrzymywały wielospecjalistyczne wsparcie w SOSW. Ośrodek ma bardzo dobrą opinię w środowisku lokalnym, o korzystanie z oferty Ośrodka zabiegają również rodzice spoza powiatu. Jestem przekonana, że inwestycja ta przyniesie korzyści zarówno naszym uczniom, ich rodzinom, jak i społeczności lokalnej - podkreśla Edyta Jarosz.
Fot. Archiwum - z okresu budowy aktualnej siedziby SOS-W. N/z stary i nowy budynek