Planowany most łączący Lubiel Nowy i Nowe Łachy po obydwu stronach Narwi ma 600 mb długości łącznie z drogami dojazdowymi (sam obiekt mostowy 250 mb.). Główne przęsło nad nurtem rzeki Narew jest zaprojektowane w systemie podwieszonym, bez posadowienia w korycie Narwi ze względu na łuk rzeki. Urząd Żeglugi Śródlądowej negatywnie zaopiniował pierwsze koncepcje dotyczące posadowienia podpory w nurcie rzeki, konstrukcja została więc przeprojektowana jako most wiszący. Szerokość jezdni będzie wynosiła 6 metrów. Dodatkowo przewidziano ciąg pieszo-rowerowy o szerokości 3 metrów. 12 lutego zostanie podpisana umowa między gminą Rzewnie a Samorządem Województwa Mazowieckiego na finansowanie w 80 proc tej szacowanej na około 50 mln zł inwestycji. Pozostała kwota finansowania ma być rozłożona między samorządy gmin Rzewnie i Rząśnik oraz powiaty makowski i wyszkowski. Ten drugi zdecydował ostatnio o współfinansowaniu inwestycji kwotą 2,5 mln zł począwszy od 2025 roku w trzech ratach do roku 2027.
Zdaniem wójta gminy Rząśnik "most od pokoleń jest marzeniem mieszkańców nie tylko gminy Rząśnik, ale również Rzewnie, dwóch sąsiednich powiatów".
- Przeprawa wpłynie pozytywnie na rozwój całego subregionu, nie tylko naszych gmin. Nie tylko w sposób gospodarczy, ale pociągnie za sobą również rozwój turystyki, społeczny - mówi Paweł Kołodziejski.
Inicjatywa budowy mostu zrodziła się w 2018 r.
- Było to pewne wyzwanie - przyznaje wójt. - Na bazie ogłoszenia budowy 21 mostów przez rząd, most zaplanowany został w gminie Obryte, w Zambskach. Nie sprzeciwiałbym się budowie mostu w tym miejscu, ale uznaję, że szersze względy merytoryczne przemawiały za tym, by most powstał w Lubielu i Łachach: gęstość zaludnienia na tym terenie jest o wiele większa, drogi dojazdowe mamy wybudowane, odległość z miejscowości Lubiel do najbliższego mostu wynosi 40 km, a gminy Obryte - 10 km. Wspierałem się proboszczem, który zbierał podpisy do mojego wniosku. Zaczęliśmy pracować, żeby inwestycję przenieść. Po roku nowy wójt w gminie Rzewnie przyjechał w sprawie mostu. Przywiózł wstępny kosztorys. Kwota miała wynosić wówczas do 30 mln zł. Jeżeli poszukamy dofinansowania z zewnątrz, będzie to możliwe. I tak rozpoczęło się nasze działanie - wspominał historię inwestycji.
A jeśli chodzi o przyszłość, to 12 lutego w Urzędzie Marszałkowskim zostanie podpisana umowa na dofinansowanie. Wiosną zostanie ogłaszony przetarg i samorządy przystąpią do budowy, która będzie trwała do 2027 r. Gminę Rząśnik to zadanie będzie kosztować 2 mln 900 tys. zł, ale możliwe jest jeszcze zewnętrzne dofinansowanie