Oszuści stale wymyślają nowe metody wyłudzenia pieniędzy. Przełamują zabezpieczenia kont na portalach społecznościowych i podszywają się pod ich właścicieli. Niestety są również przypadki, gdy fałszywy pracownik banku przeprowadza „weryfikację rozmówcy” i uzyskuje dane wrażliwe jak imię, nazwisko, numer pesel, w tym często login i hasło do aplikacji bankowej. Wtedy oprócz kradzieży zgromadzonych środków, sprawca może zaciągnąć kredyt. W piątek, 2 lutego, 41-latka odebrała telefon od „pracownika banku”, który dzwonił z informacją, że środki na jej koncie są zagrożone i aby nie zostały wyłudzone, należy je natychmiast zabezpieczyć. W dalszej części rozmowy instruował, jak kobieta ma postępować. Ta poczyniła wszystko wedle wskazówek fałszywego pracownika banku i przekazała oszutowi kody Blik, które natychmiast zostały zrealizowane. Tym sposobem straciła kilka tysięcy złotych.
Policja apeluje o ostrożność i rozwagę podczas telefonicznych rozmów z nieznajomymi osobami. Pamiętajmy, że oszuści manipulują rozmową tak, by uzyskali jak najwięcej informacji. Dlatego w kontaktach z nieznajomymi kieruj się zawsze zasadą ograniczonego zaufania. Rozłącz się i skontaktuj z konsultantem swojego banku, aby zweryfikować, czy rozmówca faktycznie jest tym, za kogo się podaje. Można też osobiście udać się do oddziału, by rozwiać wszelkie wątpliwości. Przestrzeganie kilku zasad sprawi, że nie utracimy swoich oszczędności.
Pamiętaj:
- Policja nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy,
- Policja nigdy nie dzwoni, by informować o prowadzonych akcjach uchwycenia przestępcy,
- Jeżeli masz jakieś wątpliwości, rozłącz się,
- Nie działaj pochopnie pod presją czasu lub w emocjach,
- Zawsze sprawdzaj czy twój rozmówca, to osoba, za którą się podaje i nawet jeśli na telefonie wyświetla Ci się nazwa banku w którym masz konto, rozłącz się i połącz sam z infoliną, na zanany Tobie dotyczas numer.
- Niezwłocznie powiadom Policję o takim zdarzeniu, dzwoniąc pod numer 112.
Źródło: KPP Wyszków