8 sierpnia odbyła się dyskusja publiczna nad zmianami proponowanymi w planie zagospodarowania przestrzennego dla terenu parku kolejowego przy ul. Okrzei w Wyszkowie. Poza przedstawicielem naszej redakcji, przybył na nią jeden mieszkaniec. Być może zainteresowanie dyskusją byłoby większe, gdyby mieszkańcy wiedzieli, o jaki dokładnie teren i plan chodzi. Tymczasem w treści zaproszenia na dyskusję można było przeczytać: "projekt MPZP miasta Wyszkowa dla wybranych terenów położonych przy ulicach: Centralnej, Stefana Okrzei, Dworcowej, Jana Matejki, Świętojańskiej, Tadeusza Kościuszki, Bankowej, 3 Maja - etap II". W efekcie na dyskusję przyszły jeszcze osoby zainteresowane zmianami dla ul. Świętojańskiej, ale wyszły ze spotkania, bo nie ich obszaru dotyczyła dyskusja.
"Zwiększamy teren zabudowy"
Jak zatem poinformowano pozostałych uczestników debaty, dotyczy ona wyłącznie terenu ponad 1 hektara tzw. parku kolejowego. Gmina chce tam zrealizować projekt promowany pod nazwą "Kolej na park" (więcej piszemy o tym na końcu tekstu), ale uniemożliwia jej to obecny plan zagospodarowania, który nie dopuszcza zabudowy w parku (część II załączonej wizualizacji), a jedynie w części I, czyli na obszarze dwroca PKP/ PKS. W obecnie obowiązującym planie teren parku kolejowego przeznaczony jest w części pod usługi, gdzie wskaźnik powierzchni biologicznie czynnej wynosi 50% i w części pod zieleń nieurządzoną - gdzie powierzchnia biologicznie czynna jest dopuszczona na poziomie 70%. W nowym planie gmina chce całość przekształcić w tereny usługowe i ograniczyć powierzchnię biologicznie czynną do 30%.
Fot. Gmina Wyszków
- To teren, który w obecnym planie zagospodarowania przeznaczony jest pod tereny zieleni urządzonej i usług nieuciążliwych. Miasto chce zmiany planu ze względu na zmianę tej funkcji. Obecny plan przeszkadza w zainwestowaniu terenu, na którym ma powstać park kolejowy. Przeszkadza duża ilość terenu niebudowlanego - w obowiązującym planie aż 50% przeznaczone jest pod zieleń. Nowy plan zmienia parametry w zakresie funkcji, wysokości i parametrów zabudowy i w kwestii terenów zielonych. Obecnie wysokości zabudowy ustalona jest na 10 metrów i jest bardzo mały współczynnik intensywności zabudowy, bo 0,5. W nowym planie intensywność zabudowy zwiększa się, żeby umożliwić rozwój parku kolejowego do zabudowy w granicach 70% i zieleni 30%. Dopuszczalna wysokość zabudowy podniesiona jest o 2 metry do 12 metrów i wskaźnik zabudowy do 1,5 (wskaźnik intensywności zabudowy to stosunek powierzchni budynków do powierzchni gruntu na danym terenie - red). Funkcja ma być głównie usługowa, usług nieuciążliwych. Jest to umożliwienie większej intensywności inwestycyjnej między ul. Okrzei a terenami kolejowymi pod inwestycje związane z nazwą park kolejowy - wyjaśniał proponowane zmiany przedstawiciel biura projektowego Chicago.
- Zwiększamy teren do zabudowy - zmieniamy linię zabudowy, aby stworzyć obszar, na którym będzie możliwa realizacja budynków - dodała Agnieszka Kostrzewa, naczelnik wydziału zagospodarowania przestrzennego w Urzędzie Miejskim w Wyszkowie.
"Nie cały teren zabudujemy"
- To wszystko pod hasłem tworzenia parku? - zapytaliśmy w trakcie dyskusji.
- To nie będzie tak, że cały teren zabudujemy, natomiast jeśli mają powstać obiekty w południowej części (park kolejowy), to zgodnie z obecnym planem nie można postawić tam teraz żadnego obiektu. Mamy pomysł, żeby ten teren zagospodarować dla mieszkańców. Nie mogę zdradzić szczegółów, ale nie będą to duże obiekty - odpowiadała Agnieszka Kostrzewa.
Jakie obiekty i jaki projekt zagospodarowania parku ma na myśli gmina - chcieli usłyszeć uczestnicy dyskusji.
- Nie znamy na dziś szczegółów, jakie usługi tam będą, czy to handel detaliczny, czy galeria, natomiast nowy plan dopuszcza obiekty usługowe nieuciążliwe i do wysokości 12 metrów. Przy Okrzei jest obowiązująca linia zabudowy tzn. że te obiekty będą musiały w tej obowiązującej linii zabudowy mieć elewację. To ma być park inwestycyjny, handlowy - w takim sensie chyba miastu chodzi - dodał projektant planu.
- Nie do końca handlowy. Galerii tam nie będzie. Nie planujemy na dziś galerii ani kina tylko inwestycje dla mieszkańców - wtrąciła naczelnik Kostrzewa. - Ale jeżeli już zmieniamy plan, chcemy tę furtkę sobie otworzyć że może coś będzie zrealizowane. Na pewno nie będziemy sprzedawać tych gruntów. Gmina będzie inwestowała. Zagospodarować chcemy tak, żeby mogli korzystać mieszkańcy. Wstępna koncepcja została mieszkańcom udostępniona, nikomu krzywdy nie robimy, bo na dzień dzisiejszy nie możemy tam pobudować w dolnej części (park). Dlatego zwiększamy linię zabudowy.
"Dziś nie możemy budować"
- Czyli to jest takie dyskutowanie i uchwalanie planu w ciemno? - pytał uczestniczący w dyskusji mieszkaniec Wyszkowa.
- Projekt zagospodarowania parku będzie możliwy do stworzenia po zatwierdzeniu tego planu zagospodarowania - odpowiadała Agnieszka Kostrzewa. - Linia zabudowy nam jest potrzebna, bo na dziś nie możemy tam nic budować.
- Dlaczego zatem gmina nie zmieni w planie jedynie zapisu dotyczącego linii zabudowy? Dlaczego dopuszcza wyższą i bardziej intensywną zabudowę? Dlaczego ogranicza tereny zielone na rzecz intesywnej zabudowy? - zapytaliśmy.
- Jest to teren gminny i możemy podjąć takie działania - odpowiedziała urzędniczka.
Z sali padło także pytanie dotyczące miejsc parkingowych.
- Zamierzenia dotyczące parkingu "parkuj i jedź" przy ul. Leśnej się nie sprawdziły. Mieszkańcy tam nie parkują. Czy nie planujecie tutaj takiego parkingu z prawdziwego zdarzenia? Zwłaszcza, że są plany przebudowy linii kolejowej, stworzenia kolei szybkich prędkości...
- Na pewno w tym miejscu nie planujemy parkingu „parkuj i jedź”. To ma być teren rekreacyjny. Będą dodatkowe miejsca parkingowe przy Okrzei, planowana jest też przebudowa istniejących zatok parkingowych - odpowiedziała naczelnik Kostrzewa.
Teren jest własnością Skarbu Państwa, ale gmina Wyszków jest wieczystym użytkownikiem dwóch największych działek. Działki po północnej stronie, bliżej dworca, także są Skarbu Państwa, będące w użytkowaniu wieczystym PKP i dzierżawione przez prywatnych właścicieli punktów usługowo-handlowych w pasażu obok dworca. Pawilony te, jak udało nam się dowiedzieć, nie są planowane do wyburzenia - mają zostać wkomponowane w projekt zagospodarowania całego terenu.
Uwagi do projektu planu zagospodarowania dla obszaru parku kolejowego można składać w Urzędzie Miejskim do 25 sierpnia.
Park, edukacja, rozrywka i inwestycje, czyli 4 w 1
Projekt "Kolej na park", którego szczegółów nie chciała zdradzić naczelnik Agnieszka Kostrzewa, został już wstępnie zaprezentowany przez gminę, która szuka partnerów do jego realizacji. To wedle zapowiedzi gminy, "kompleksowe, wielobranżowe przedsięwzięcie mające na celu stworzenie nowej, funkcjonalnej i atrakcyjnej przestrzeni dla mieszkańców gminy Wyszków".
- U nas, w Wyszkowie, powstanie pierwsza na Mazowszu kolej lilipucia. Miejsce, w którym każdy mieszkaniec i każdy gość naszego miasta, znajdzie coś dla siebie. Piękny park miejski, park edukacyjny i park rozrywki w jednym. Połączenie atrakcyjnego miejsca z miejscem posiadającym ogromny walor edukacyjny. Przybliżenie historii różnych branż przemysłu, zaczynając od tych, nam - mieszkańcom Wyszkowa - najbliższym oraz historii rozwoju kolei - chwali się projektem gmina na swojej stronie internetowej.
Fot. Gmina Wyszków
Projekt został podzielony na dwie części. Pierwsza obejmuje obecnie funkcjonujący obszar dworca PKP i PKS zaś druga - niezagospodarowane, bezpośrednie przylegające tereny zielone (park kolejowy). Część pierwsza przewiduje modernizację terenu dworca PKP/ PKS poprzez:
- po pierwsze: utrzymanie funkcji dworca PKS, przy gruntownym przemodelowaniu istniejącej infrastruktury (m.in. przebudowa istniejących zajezdni autobusowych) i zabezpieczeniu infrastruktury dla prywatnej komunikacji autobusowej
- po drugie: modernizację budynku dworca PKP poprzez generalną przebudowę wnętrza budynku poprawiającą jego funkcjonalność, dodanie antresoli, zewnętrznych tarasów;
- po trzecie: połączenie funkcji dworca PKP i PKS (współne poczekalnia dla podróżujących, toalety, kasy biletowe, miejsca na biletomaty); nadanie budynkowi nowych funkcji np. zlokalizowanie otwartej przestrzeni pełniącej funkcję galerii wystawienniczej, pomieszczenie dla realizacji potrzeb społeczno - kulturalnych
- po czwarte: przeznaczenie części terenu dla prywatnych przedsiębiorców, np. długoterminowa dzierżawa z przeznaczeniem na stację benzynową,
- po piąte: zachowanie istniejącej zieleni i skomunikowanie terenu z istniejącą siecią tras rowerowych.
Czytaj także: Tak ma wyglądać dworzec PKP w Wyszkowie
Druga część planowanego przedsięwzięcia, obejmująca niezagospodarowany park kolejowy, ma w założeniach gminy pełnić funkcje m.in. społeczną, rekreacyjną i gospodarczą. Koncepcja ta przewiduje:
- stworzenie infrastruktury, która pobudzi istniejące obiekty gospodarcze np. przestrzeń dla ogródków gastronomicznych,
- wybudowanie kilku obiektów z przeznaczeniem na sprzedaż lokalnych wyrobów, lokalnych przedsiębiorców,
- usytuowanie kilku obiektów, w postaci przebudowanych i przystosowanych wagonów kolejowych, które przeznaczone będą dla różnych organizacji do prowadzenia różnego rodzaju aktywności np. streetworking, warsztaty dla mieszkańców.
- usytuowanie „podestu", który będzie mógł być wykorzystywany np. jako mała scena czy galeria na świeżym powietrzu,
- zaprojektowanie różnych form zieleni np. ogrody deszczowe, zielone ściany
- wybieg dla psów
- część terenu przeznaczona na dodatkowe miejsca parkingowe
- plac zabaw
- ścieżka zdrowia.
Czytaj także: Park kolejowy pójdzie "pod młotek"? (AKTUALIZACJA)
Czytaj także: "Zysk ze sprzedaży wspierać będzie politykę proekologiczną" - urząd wydaje komunikat w sprawie sprzedaży parku kolejowego
Czytaj także: "Sprzeciwiamy się sprzedaży naszej wspólnej gminnej własności" - petycja mieszkańców
Czytaj także: "Robimy krok w tył, wycofujemy uchwałę"