Liczba etatów wynikająca z Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miejskiego w Wyszkowie wynosi aktualnie 93 etaty, z czego na dzień 8 grudnia zatrudnionych jest 92 pracowników na 89,25 etatach. W urzędzie jest 3,75 wakatu. Ponadto Urząd Miejski w Wyszkowie zatrudnia 6 osób na zastępstwo, 8 osób na umowach po stażu oraz 5 osób w ramach robót publicznych wynikających z umów z Powiatowym Urzędem Pracy dotyczących aktywizacji osób bezrobotnych. Łącznie na wynagrodzenia osobowe w Urzędzie Miejskim w 2022 roku zapisana jest w budżecie kwota 6 mln 574 tys. 400 zł (kwota netto bez pochodnych). Zgodnie z projektem przyszłorocznego budżetu wydatki na wynagrodzenia osobowe w magistracie w 2023 roku mają znacząco wzrosnąć. W prowizorium budżetowym, nad którym radni będą pracować w grudniu, w dziale "Wynagrodzenia osobowe pracowników" widnieje kwota 8 mln 300 tys. zł (bez pochodnych), a więc o ponad 1 mln 725 tys. zł wyższa niż w tym roku. Z czego wynika znaczący wzrost wydatków na wynagrodzenia osobowe pracowników Urzędu Miejskiego w Wyszkowie?
- Kwota przyjęta w budżecie na 2023 rok wynika z dokonanej kalkulacji wynagrodzeń. Kalkulacja uwzględnia aktualnie obowiązujące umowy o pracę, planowany wzrost wynagrodzeń oraz rezerwę na nieprzewidziane wydatki związane z dodatkowymi zadaniami nakładanymi na samorządy czy też ewentualne dopłaty do zadań zleconych - odpowiada skarbnik Dariusz Korczakowski.
W jakiej zatem wysokości planowane są w 2023 roku podwyżki wynagrodzeń pracowników Urzędu Miejskiego w Wyszkowie?
- Na 2023 rok planowany jest wzrost płac na poziomie wzrostu płacy minimalnej wynikającego z rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2023 r. - dopowiada skarbnik.
Tak znaczącego, bo o ponad 26% rok do roku, wzrostu wydatków na wynagrodzenia urzędników w gminie Wyszków nie notowano w ostatnich latach. Wydatki w tym dziale kształtowały się raczej na zbliżonym rokrocznie poziomie:
- w 2017 roku: 4 mln 350 tys. zł
- w 2018 roku: 4 mln 800 tys. zł
- w 2019 roku: 5 mln 280 tys. zł
- w 2020 roku: 5 mln zł 628 tys. zł
- w 2021 roku: 5 mln 870 tys. zł
- w 2022 roku: 6 mln 574 tys. zł (był to wzrost w stosunku do roku poprzedniego o 12%).
- w 2023 roku (plan): 8 mln 300 tys. zł
Ogółem wydatki na administrację publiczną w gminie Wyszków na 2023 rok zaplanowane są na poziomie 17 mln 592 tys. 733 zł. W tym samym dziale na 2022 rok zapisana jest kwota 14 mln 437 tys. 525 zł. Zatem planowany wzrost wydatków na administrację publiczną rok do roku wynosi prawie 22 proc. Z czego wynika? Skarbnik gminy przedstawia swoje wyliczenia:
- Planowany łączny wzrost wydatków w dziale 750 „Administracja Publiczna” w 2023 roku w stosunku do planu wydatków według stanu na dzień 30.11.2022 r. wynosi ok. 11%, kształtując się znacząco poniżej stopy inflacji, która zgodnie z listopadowym komunikatem GUS wynosiła 17,4%. Na wzrost planu złożyły się zakładane wzrosty: kosztów usług, kosztów energii elektrycznej oraz planowany wzrost wynagrodzeń - informuje.
W 2023 roku wzrosną także wydatki na Radę Miejską. W planie budżetu jest przewidziana kwota 515 tys. zł, podczas gdy w tym roku wydatki na utrzymanie Rady wyniosły 449 tys. zł.
Oczywiście podane w artykule kwoty wydatków planowane na 2023 rok wynikają na razie z propozycji burmistrza. Ostatecznie to Rada Miejska zdecyduje w najbliższym czasie o ostatecznym kształcie przyszłorocznego budżetu i wysokości wydatków w poszczególnych działach.