Informację o wniosku w sprawie odwołania starosty przekazał niespodziewanie na sam koniec dzisiejszej sesji Rady Powiatu przewodniczący Bogdan Pągowski.
- Dziś wpłynął na kancelarię wniosek o odwołanie starosty Jerzego Żukowskiego. Podpisało go pięcioro radnych: Katarzyna Wysocka, Bogdan Pągowski, Wojciech Kozon, Adam Mróz, Agnieszka Ołdak - Prokop. Wniosek trafi do komisji rewizyjnej o opinię na temat odwołania. Będzie rozpatrywany minimum po 30 dniach od złożenia wniosku - powiedział przewodniczący.
Nie odczytał uzasadnienia wniosku. Będzie to pierwsza próba odwołania starosty po zmianie koalicji rządzącej powiatem wyszkowskim, która nastąpiła we wrześniu ubiegłego roku. Do tej pory nowej koalicji (PSL i komitety popierające burmistrza Grzegorza Nowosielskiego) brakowało jednego głosu do spełnienia wymogu co najmniej 3/5 ustawowego składu rady (potrzeba 12 głosów a nowa koalicja liczy 11 członków). Jednak także na dzisiejszej sesji Bogdan Pągowski odczytał informację Klubu Radnych PiS, że jego członkiem nie jest już radna Ewa Bartosiewicz, która złożyła rezygnację z członkostwa w partii i jednocześnie z Klubu Radnych PiS Powiatu Wyszkowskiego. Wszystko wskazuje zatem na to, że to ona może być dwunastym radnym, który poprze odwołanie starosty - do niedawna partyjnego kolegi. Powodem rezygnacji Ewy Bartosiewicz była polityczna burza, jaka rozgorzała po tym, jak zaproponowała ona osobę byłego męża, Mateusza Piskorskiego, do roli tłumacza podczas wizyty Pierwszej Damy u uchodźców w Domu Orionistów w Brańszczyku. Problem w tym, że Piskorski podejrzany jest o współpracę z rosyjskim i chińskim wywiadem.
UZASADNIENIE
My niżej podpisani radni na podstawie art. 31 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz.U. 2022 poz. 528 z późń. zm.) wnosimy o odwołanie Pana Jerzego Żukowskiego z funkcji Starosty Powiatu Wyszkowskiego.
Pan Jerzy Żukowski jako Starosta Powiatu Wyszkowskiego i Przewodniczący Zarządu wielokrotnie dopuścił się łamania zapisów ustawy o samorządzie powiatowym oraz zapisów Statutu Powiatu Wyszkowskiego. W dniu 4 stycznia 2022 podczas zwyczajnego posiedzenia Zarządu Powiatu Nr 194/2022 po stwierdzeniu kworum i otwarciu obrad w punkcie 1 „Przyjęcie porządku posiedzenia” Przewodniczący Zarządu Jerzy Żukowski nie wyraził zgody na procedowanie poprzez głosowanie wniosku Wicestarosty Powiatu nad zmianą porządku obrad poprzez wprowadzenie 7 projektów uchwał. Naruszony tym został § 60 ust. 2 Statutu Powiatu Wyszkowskiego, stanowiący załącznik do Uchwały Nr XV/114/2019 Rady Powiatu w Wyszkowie z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Wyszkowskiego. Uzasadnioną przyczyną wprowadzenia części uchwał było zawarcie w dn. 31.12.2021 r. umów bez wiedzy, a tym samym i zgody 3 członków Zarządu Powiatu Wyszkowskiego, wbrew zasady kolegialnego podejmowania decyzji w sprawach dotyczących Powiatu. Czyniło to wnioskowane uchwały koniecznymi i uzasadnionymi. Projekty uchwał zostały przygotowane zgodnie z trybem legislacyjnym, przedłożone do Biura Rady oraz przesłane pocztą elektroniczną pozostałym członkom Zarządu Powiatu.
Starosta Powiatu Wyszkowskiego podczas wspomnianego wyżej posiedzenia proponował by punkty zgłoszone przez Wicestarostę były przedmiotem obrad 195. posiedzenia Zarządu Powiatu Wyszkowskiego, wypowiadając słowa: "W związku z powyższym proponuję by porządek dzisiejszego posiedzenia Zarządu powiatu oraz dodatkowe punkty zgłoszone przez Wicestarostę Powiatu Wyszkowskiego Leszka Marszała były przedmiotem obrad 195 posiedzenia Zarządu Powiatu Wyszkowskiego, które odbędzie się 11 stycznia 2022 roku”. Większość członków organu wykonawczego (3 osoby) nalegało na poddanie pod głosowanie i procedowanie decyzji podczas trwającego posiedzenia w dniu 4.01.2022 r.
W konsekwencji powyższych zdarzeń w dniu 10 stycznia 2022 r. Rada Powiatu w Wyszkowie podjęła Uchwałę Nr XLII/251/2022 w sprawie oświadczenia dotyczącego wezwania Starosty Powiatu Wyszkowskiego do zaprzestania łamania zapisów Statutu Powiatu oraz respektowania aktów prawa, w tym prawa miejscowego.
Mimo wezwania organu stanowiącego i kontrolnego oraz wcześniejszych deklaracji ze strony Przewodniczącego Zarządu Powiatu, dodatkowo znacznego upływu czasu ww. projekty uchwał nie zostały uwzględnione w porządkach obrad kolejnych posiedzeń Zarządu Powiatu (zwyczajnych i nadzwyczajnych), które zwoływane zostały na 18.01.2022 (Nr 195/2022), 25.01.2022 (196/2022), 31.01.2022 (197/2022), 2.02.2022 (198/2022), 8.02.2022 (199/2022), 15.02.2022 (200/2022), 23.02.2022 (201/2022), 1.03.2022 (202/2022), 8.03.2022 (203/2022), 15.03.2022 (204/2022), 22.03.2022 (205/2022), 29.03.2022 (206/2022). Według standardowego planu pracy organu wykonawczego posiedzenia do chwili obecnej odbywały się regularnie co wtorek każdego roboczego tygodnia od wielu lat. W międzyczasie inne, nowe akty woli ciała kolegialnego oraz akty normatywne organu stanowiącego i kontrolnego które zostały przygotowywane przez komórki organizacyjne lub jednostki organizacyjne JST w okresie od 4.01.2022 r. do 29.03.2022 r. zostały członkom zarządu przedłożone.
Starosta Powiatu jako Przewodniczący Zarządu odpowiedzialny jest w szczególności za zarządzanie głosowań nad dyskutowanymi kwestiami, czego nie zrobił przy wielokrotnym zgłaszaniu wniosków przez członków Zarządu o wprowadzenie do porządku obrad projektów uchwał. Tym samym pozbawił organ wykonawczy możliwości kolegialnego zadecydowania poprzez głosowanie.
Powyższe argumenty potwierdza stanowisko kancelarii obsługującej Powiat Wyszkowski, mecenas Ewy Augustynowicz-Serafin z dnia 9 lutego 2022 r., która w odpowiedzi pisemnej na wniosek ustny członków Zarządu przedłożyła: „…czy przypadek jest „uzasadniony”, decyduje zarząd zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym. Na organie spoczywa natomiast obowiązek oceny czy okoliczności te stanowią uzasadnioną przyczynę, a w przypadku odmowy zasadne jest podanie motywów takiego rozstrzygnięcia”.
Stanowisko to potwierdziła koordynator umowy na obsługę prawną mecenas Anna Iza Chamera podczas spotkania z Zarządem w dn. 15.02.2022 r. co zostało odnotowane w protokole Nr 200/2022 z posiedzenia zarządu poprzez wypowiedzi:
„Członek Zarządu Powiatu Wyszkowskiego Paweł Deluga. Czy zgodnie z prawem Pan Starosta może odmówić nam wprowadzenia tych punktów, czy musi poddać je pod głosowanie?
Radca Prawny Anna Chamera. W tej sytuacji powinien poddać pod głosowanie.
Członek Zarządu Powiatu Wyszkowskiego Paweł Deluga. A jeśli Pan Starosta nie podda pod głosowanie?
Radca Prawny Anna Chamera. W takim przypadku musi przedstawić argumenty, dlaczego nie poddaje pod głosowanie.
Wicestarosta Powiatu Wyszkowskiego Leszek Marszał możemy je uwzględnić lub nie?
Radca Prawny Anna Chamera. Tak.”
Jednocześnie warty odnotowania jest fakt, iż w posiedzeniu Zarządu Nr 195/2022 w dn. 18.01.2022 od punktu 1 nie uczestniczyło co najmniej 3 członków Zarządu a Jego Przewodniczący po zakończeniu spotkania bez minimalnej liczby członków (braku kworum) powołując się na art. 15 ust. 7 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym cyt. „Zarząd Powiatu Wyszkowskiego w składzie, który brał udział w posiedzeniu w dniu 18 stycznia 2022 roku…” złożył wniosek do Przewodniczącego Rady Powiatu o zwołanie XLIII Sesji Rady Powiatu w Wyszkowie na dzień 26 stycznia 2022 roku. Do wniosku Starosta Powiatu Wyszkowskiego załączył „Ewaluację okresową Programu działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych w Powiecie Wyszkowskim na lata 2016-2025” oraz 3 projekty uchwał Rady Powiatu, które nie były przyjęte przez wnioskujący organ. Naruszone zostały tym zapisy podstawy prawnej niniejszego wniosku na które powołał się inicjator oraz § 62 ust. 1 i 2 oraz § 28 pkt 7) Statutu Powiatu Wyszkowskiego.
Powyższe fakty i wydarzenia stały się podstawą złożenia przez Pawła Delugę i Bogusława Frąckiewicza 19 stycznia 2022 r. skargi na działalność Starosty Wyszkowskiego na podstawie art. 227 i 229 pkt 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego. 23 lutego 2022 r. Rada Powiatu w Wyszkowie podjęła Uchwałę Nr XLV/255/2022 w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Starosty Powiatu Wyszkowskiego. Skarga z dnia 19 stycznia 2022 r. na działalność Starosty Powiatu Wyszkowskiego została uznana za zasadną.
Kwestią, która nie może pozostać niezauważona przez radnych Rady Powiatu, a której nie przestrzega kierownik Jednostki Samorządu Terytorialnego Jerzy Żukowski pozostają prawa radnych wynikające z posiadanego mandatu na podstawie art. 21 ust. 2a ustawy o samorządzie powiatowym. Na podstawie ww. uprawnień na złożone w formie ustnej (na posiedzeniach sesji w dn. 3.02.2022 r. i zarządu 8.02.2022 r.), a następnie pisemnej wnioski radnych Rady Powiatu (Adama Mroza oraz Pawła Delugi) w sprawie niezwłocznego przekazanie im treści sprzeciwu (protestu) jaki został złożony przez Starostę Jerzego Żukowskiego do Wojewody Mazowieckiego na Uchwałę Nr XLII/251/2022 Rady Powiatu w Wyszkowie z dnia 10.01.2022 r. w sprawie oświadczenia dotyczącego wezwania Starosty Powiatu Wyszkowskiego do zaprzestania łamania zapisów Statutu Powiatu oraz respektowania aktów prawa, w tym prawa miejscowego uzyskali oni odpowiedź od Pana Jerzego Żukowskiego że sprawa będzie rozpatrywana w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej, a wniosek przekazany został do Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego. Jeśli już organ Starosty Powiatu zakwalifikował wniosek jako wniosek o udostępnienie informacji publicznej to jeśli tryb szczególny reguluje dostęp do informacji publicznej, organ nie może zastosować u.d.i.p do udzielenia informacji, powinien odesłać do trybu szczególnego. Warto zaznaczyć, że tryb dostępu do informacji publicznej określonej w ustawie jest uproszczony, regulacje Kodeksu Postępowania Administracyjnego znajdują zapisy dopiero przy wydaniu decyzji administracyjnej, stąd też nie ma możliwości przekazania wniosku według właściwości innemu organowi zgodnie z art. 65 k.p.a. Świadczy to o nieznajomości przepisów przez Starostę Powiatu Jerzego Żukowskiego jako organu administracji publicznej co udowodnił również Wojewoda Mazowiecki w odpowiedzi z dn. 2.03.2022 r. na wniosek z dn. 10.01.2022 r. (wpływ do urzędu 24.01.2022 r.) o wszczęcie postępowania nadzorczego w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały Nr XLII/251/2022 Rady Powiatu w Wyszkowie z dnia 10 stycznia 2022 roku. Organ nadzoru stwierdzając brak naruszeń mogących stanowić podstawę do stwierdzenie nieważności aktu w odpowiedzi na wniosek Starosty zarzucił m.in. że ww. uchwała nie jest aktem prawa miejscowego (co wynikało z treści wystąpienia Starosty), czy potwierdził, iż organ nadzoru bada tylko uchwały jednostek samorządu samorządowych wyłącznie już podjęte, nie zaś w fazie projektu.
Starosta Powiatu Jerzy Żukowski jako Przewodniczący Zarządu nie potrafi skutecznie współpracować z zarządem powiatu, proponując rozwiązania kompromisowe przez co zaburzone jest wykonywanie zadań organu wykonawczego o których mowa w art. 32 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym. Starosta Powiatu mimo wielokrotnych wezwań organu stanowiącego i kontrolnego nadal łamie prawo powodując przeciąganie, opóźnianie podjęcia decyzji przez organy powiatu jak i wykazuje się nieznajomością przepisów prawa. Działalność Jerzego Żukowskiego jako Starosty Wyszkowskiego destabilizuje pracę organów powiatu wyszkowskiego, nie gwarantuje prawidłowej realizacji zadań stojących przez samorządem powiatu wyszkowskiego i współpracy w tychże organach. Destrukcyjnie wpływa na sprawy powiatu, atmosferę w organach powiatu i wizerunek powiatu.
W świetle powyższych argumentów oraz obecnej sytuacji geopolitycznej na czele Powiatu Wyszkowskiego powinna stać osoba mająca zaufanie oraz poparcie organów powiatu. Uważamy, że zmiana na stanowisku Starosty Powiatu Wyszkowskiego jest konieczna".