Co kluczowe, koła na jednej osi, muszą mieć taki sam kąt, a więc być wobec siebie zbieżne. Ową zbieżność bada się właśnie podczas geometrii kół za pomocą urządzenia do geometrii kół. Badanie zbieżności nie jesteśmy w stanie przeprowadzić metodą „na oko”, ponieważ tak drobnych odchyleń nie jesteśmy w stanie dostrzec bez odpowiednych przyrządów.
Rozbieżności kół w zależności od pomiaru geometrii mogą być ujemne (kiedy występuje ujemna wartość kąta rozbieżności), dodatnie (dla wartości powyżej +3 stopni) i zerowe, kiedy rozbieżność nie występuje, a więc jest to stan oczekiwany.
Jak dochodzi do nieprawidłowej zbieżności kół – podczas jazdy. Oczywiście nie jednej, ale wielu. Używając pojazdu, na gumowych i metalowych elementach zawieszenia pojawiają się luzy, które przekładają się na ustawienia kół względem siebie. Im intensywniej użytkowane auto, tym większe prawdopodobieństwo, że badanie zbieżności kół jest potrzebne.
Nieprawidłowości związane z brakiem zbieżności kół odczuwają kierujący pojazdem, skarżąc się często na drgania odczuwalne przy prowadzaniu auta. Bardzo często kierowcy informują, że muszą podczas jazdy wprost nieustannie korygować ruch auta kierownicą, jest to stan niepokojący, który powinien skierować ich do serwisu. Nie jest to jedynie kwestia komfortu. Źle ustawiona zbieżność kół powoduje zaburzenia prowadzania pojazdu przy jeździe prostą drogą, ale także pewność kierowania auta na zakrętach, a jako konsekwencja nierównego rozłożenia tarcia na oponach wpływa na ich szybsze zużycie. Dodatkowo występuje korelacja pomiędzy nieprawidłową zbieżnością kół i zużyciem paliwa.
Zaawansowane badanie geometrii kół
Nowoczesne urządzenia do geometrii kół wykorzystują do badania technologie 3D. Technologia 3D gwarantuje szybki i dokładny pomiar geometrii pojazdu. Specjalne odblaski montowane na kołach są analizowane przez zamontowane w urządzeniu do geometrii kamery. Kamery montowane w urządzeniach do geometrii muszą być wysokiej rozdzielczości, aby pozwalały na ciągłą obserwację ułożenia kwadratów na odblaskach. Wszystko dlatego, aby wyniki badania były jak najbardziej miarodajne i na bieżąco odświeżane także podczas zmiany położenia kół imitujących skręt. Poruszając kołami zmienia się kąt , który jest wychwytywany przez kamery i zapisywany w formie raportu z badania. Taki raport może posiadać znacznie więcej informacji niż rozbieżność kół. Otrzymamy informację o stanie opon, poziomie ich zużycia, stanie zawieszenia.
Badanie zużycia opon
Warto chwilę zatrzymać się przy badaniu stopnia zużycia opon. Auta poruszające się po naszych drogach posiadają coraz większa a co za tym idzie coraz droższe opony. Ich wymiana to znaczny koszt, dlatego warto badać regularnie zbieżność kół. Szybkie wychwycenie nieprawidłowości sprawi, że poprawienie zbieżności zapobiegnie nierównomiernemu zużyciu opon a tym samym ich zniszczeniu i konieczności wymiany. Dobre, profesjonalne serwisy oponiarskie proponują badanie zbieżności kół po każdej wymianie opon. Koszt takiego badania różni się od serwisu i najczęściej waha się w przedziale 120-250 złotych. Koszt tej usługi nie jest do końca związany z ilością pracy, jaką musi włożyć serwisant podczas badania, ale z kosztem urządzeń, które są potrzebne do przeprowadzania badania. Dobre, profesjonalne urządzenie do geometrii 3D to koszt rzędu 50 tysięcy złotych, do tego dochodzi koszt podnośnika, do geometrii – nożycowego lub czterokolumnowego, którego koszt może wynosić także kilkadziesiąt tysięcy złotych. Samo badanie trwa kilkadziesiąt minut, do godziny, jeśli zawieszenie badane jest dokładnie.
Poszczególne rodzaje i marki aut różnią się od siebie ustawieniami wyjściowymi, które deklaruje producent. Wybierając urządzenie do geometrii należy zadbać aby posiadało aktualną bazę, najlepiej o dobrej renomie, taką jak AutoData.
Często klienci, którzy przyjeżdżają do serwisu z informacją, że ich auto „bije”, czyli odczuwają charakterystyczne drgania na kierownicy podczas jazdy, szczególnie kiedy prędkość pojazdu nie jest jeszcze wysoka, nie zdaja sobie sprawy z kosztów urządzeń, które są potrzebne do badania geometrii pojazdów a więc są zaskoczeni ceną takiego badania. Warto ich uświadamiać o konsekwencjach nieprawidłowej zbieżności kół i kosztach zaniedbania takiego stanu, czyli na przykład koszcie czterech nowych opon do auta. Kiedy zauważają charakterystyczne większe zużycie opon, najczęściej po zewnętrznej lub wewnętrznej stronie opony jest już najczęściej za późno.
Art. zewnętrzny