W połowie czerwca Klub Radnych "Masz Wybór" skierował interpelację w sprawie umorzeń podatkowych, jakich dokonał burmistrz Wyszkowa za 2020 rok. Radnych konkretnie interesowała decyzja dotycząca najwyższej wartości umorzenia, na kwotę 264 tys. 347 zł, względem Dariusza Kuleszy. W związku z tym, że nasza redakcja także otrzymywała pytania od Czytelników o uzasadnienie tego umorzenia, niezależnie skierowaliśmy do Urzędu Miejskiego zapytanie w tej sprawie. Nasi Czytelnicy zgłaszali bowiem następujące wątpliwości i zastrzeżenia do tej konkretnej decyzji burmistrza.
"To woła o pomstę do nieba"
"Dziwi mnie umorzenie podatku od środków transportu dla Dariusza Kuleszy, ponad 264 tys zł. Czemu mnie to irytuje? Sam mam firmę transportową (znacznie mniejszą) i kiedyś pytałem, czy jest możliwość umorzenia podatku. Otrzymałem odpowiedź, że nie, chyba że jest ku temu jakaś podstawa, tzn. trudna sytuacja finansowa, którą trzeba udokumentować. Nie rozumiem jednego, ja nie chciałem się w to bawić, bo wiedziałem, że nie otrzymam umorzenia np. dlatego, że miałem dochód czyli firma nie miała straty, ale czemu burmistrz umarza cały praktycznie podatek drogowy tej firmie, czy firma ta miała stratę w 2020 roku? To za co kupili kilkanaście ciągników siodłowych w tym roku? Ja do Dariusza Kuleszy nic nie mam tylko widzę co wyprawia burmistrz, to woła o pomstę do nieba. Cięcia w różnych placówkach, brak pieniędzy na dbanie o zieleń w Wyszkowie, a burmistrz umarza 264 tys. zł... Może warto się zainteresować tym, bo nie tylko mnie oburza postawa burmistrza - na jakiej podstawie są takie umorzenia, niech wyjaśni to?" - napisał jeden z naszych Czytelników.
I kolejny głos mieszkańca w tej sprawie:
"Całkiem niedawno mogliśmy przeczytać (czytaj TUTAJ), że miasto zamierza wybudować na swój (nasz) koszt drogę dojazdową do nowej siedziby przedsiębiorcy. Pan Naczelnik bardzo logicznie argumentował, że dzięki przeprowadzce tegoż przedsiębiorcy do Wyszkowa, miasto zyska w postaci wpływów podatkowych.
- Mamy świadomość, że 400 tys. zł to nie jest mało za 150-metrowy odcinek drogi, ale tabor kilkuset samochodów, a napewno ponad stu, zostanie zarejestrowany w Wyszkowie, co też oznacza wpływy z podatku - dodał wówczas naczelnik wydziału inwestycji Adam Mróz.
I nie byłoby to głupie rozumowanie, gdyby nie fakt, że temu samemu przedsiębiorcy i jego synowi umorzono właśnie 264 tys. 347 zł i 5 878 zł podatku. Gdzie tu sens i logika? Co na to inni restauratorzy (to akurat marginalny biznes owego przedsiębiorcy), właściciele siłowni, salonów kosmetycznych i fryzjerskich, których biznesy były najbardziej narażone na ograniczenia? Dla nich akurat umorzenie podatku to mogłaby być kwestia przetrwania, a nie nieznacznego uszczuplenia zysków. Nad przyzwoitością przedsiębiorcy i zdrowym rozsądkiem władz miasta chyba nawet nie warto dyskutować...".
Wobec takich wątpliwości, zwróciliśmy się do burmistrza z wnioskiem o uzasadnienie decyzji o umorzeniu podatku Dariuszowi Kuleszy.
Odpowiedź burmistrza
"Burmistrz Wyszkowa odmawia udzielenia informacji publicznej w części dotyczącej następujących pytań:
1. uzasadnienie decyzji o umorzeniu podatków;
2. informacja, czy dany podmiot uzyskał umorzenie jako osoba fizyczna czy jako osoba prawna;
3. czy umorzona kwota stanowi całość podatku za 2020 rok czy tylko jakąś jego część?
Uzasadnienie
W dniu 10.06.2021 roku do tutejszego Urzędu wpłynął wniosek od redakcji TUBA WYSZKOWA z siedzibą w Wyszkowie o udostępnienie informacji publicznej w przedmiocie umorzeń podatkowych za 2020 rok następującym podmiotom: Dariusz Kulesza - 264.347,00 zł + odsetki 113,00 zł Jakub Kulesza - 5.878,00 zł + odsetki 15,00 zł. Organ ustalił, że wnioskowana informacja ma charakter publiczny i znajduje się w posiadaniu tutejszego organu. Zgodnie z art. 1 ust.1 u.d.i.p. każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną w rozumieniu ustawy i podlega udostępnieniu na zasadach i w trybie określonych w niniejszej ustawie. Natomiast w myśl art.5 ust.1 u.d.i.p. prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych. Jedną z takich tajemnic jest tajemnica skarbowa, o której mowa w art. 293 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) - zwanej dalej: o.p. Wskazany w zdaniu poprzednim przepis precyzuje, jakie informacje i dokumenty są objęte tajemnicą skarbową. Natomiast art. 298 i 299 o.p. zawiera katalog podmiotów, którym mogą być odpowiednio: udostępnione akta objęte tajemnicą skarbową oraz które mogą uzyskać informacje z akt podatkowych.
Należy mieć na uwadze, że w trybie dostępu do informacji publicznej nie mogą być ujawnione indywidualne dane podatnika, płatnika, inkasenta znajdujące się w posiadaniu organu podatkowego. Takie dane można ujawnić tylko od strony zbiorczej. Nie mogą być też ujawnione dane zawarte w rozstrzygnięciu organu podatkowego w sprawie indywidualnego wymiaru podatku przez konkretnego podatnika, a nawet dane dotyczące numerów poszczególnych spraw podatkowych, dat wszczęcia i zakończenia indywidualnych postępowań podatkowych, gdyż są one danymi, o których mowa w art.293 § 2 o.p. i stanowią również tajemnicę skarbową (zob. wyrok WSA w Opolu z dnia 3 czerwca 2013 r., sygn. akt li SA/Op 52/13).
Zauważyć trzeba, że tajemnica skarbowa jest szczególnym rodzajem tajemnicy, której granice muszą być zakreślone szeroko. Z opodatkowaniem związane są bowiem zjawiska gospodarcze, a niejednokrotnie wiąże się ono z indywidualnymi przejawami życia jednostki, co wymaga ścisłego przestrzegania zawodowej dyskrecji dotyczącej wszelkich informacji, jakie pozyskiwane są dla potrzeb organu podatkowego. Z uwagi na powyższe brak jest możliwości udzielenia informacji podmiotom niewymienionym w art. 298 oraz art. 299 o.p. i niebędącym stroną postępowania informacji objętych tajemnicą skarbową. Ponadto wskazać należy, że dane zawarte w rozstrzygnięciu organu podatkowego w sprawie indywidualnego wymiaru podatku przez konkretnego podatnika stanowi tajemnicę skarbową i w trybie przepisów u.d.i.p. mogą być ujawnione jedynie informacje zbiorcze o podatnikach, nie mogą być natomiast udzielane żadne informacje indywidualne.
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 20 lutego 2020 roku (sygn. akt 1844/ 18) stwierdził, że "Tajemnicę skarbową stanowi wyłączenie jawności indywidualnych danych zawartych we wszelkich dokumentach, jakie podatnik, płatnik, inkasent składa organowi podatkowemu, a także jakie znajdują się w dokumentach tego organu lub pozyskanych przez organ informacji na temat tych danych. Dane objęte tajemnica skarbową dotyczą w zasadzie pełnej treści dokumentów składanych przez podatników, płatników lub inkasentów. Obejmują one bowiem zawsze dane odnoszące się do danego podmiotu (w tym sensie są da nymi indywidualnymi) i dotyczą źródeł i wysokości osiąga nych przychodów oraz rodzajów i wysokości poniesionych wydatków, a także zapłaconych zaliczek na podatek. Dane te obejmują również określenie danych osobowych podatnika - imiona i nazwisko, nazwisko rodowe,'imiona rodziców, datę urodzenia, miejsce zamieszkania i miejsce wykonywania działalności gospodarczej lub miejsce zatrudnienia, numer ewidencyjny (PESEL), numer identyfikacji podatkowej (NIP), stan cywilny), osoby pozostające na utrzymaniu podatnika, dane dotyczące spadkodawcy, zapisodawcy, pożyczkodawcy. Itp. W doktrynie podkreśla się, że "zakres tajemnicy skarbowej jest bardzo szeroki". Nadto wskazuje się, że w art. 293 o.p. uregulowano zakres przedmiotowy tajemnicy skarbowej. Obejmuje ona wszystkie indywidualne dane zawarte we wszelkich dokumentach składanych przez podatników, płatników i inkasentów. Takie brzmienie art. 293 o.p. oznacza, że w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej mogą być udzielane jedynie informacje zbiorcze o podatnikach, nie mogą być natomiast udzielane żadne informacje indywidualne.
Zgodnie z art. 294 §1 o.p. do przestrzegania tajemnicy skarbowej zobowiązany jest również adresat analizowanego wniosku o udostępnienie informacj i publicznej. Z uwagi na powyższe stwierdzić należy, że wniosek o udostępnienie informacji publicznej z dnia 10.06.2021 r . zawiera pytania, na które odpowiedzi są objęte tajemnicą skarbową. Ze względu na ten fakt zasadnym jest odmowa udzielenia informacji publicznej w zakresie następujących pytań:
1. uzasadnienie decyzji o umorzeniu podatków;
2. informacja, czy dany podmiot uzyskał umorzenie jako osoba fizyczna czy jako osoba prawna;
3. czy umorzona kwota stanow i całość podatku za 2020 rok czy tylko jakąś jego część?".
Dlaczego nie raty?
Burmistrzowi zadaliśmy również pytania dotyczące możliwości zastosowania innego rodzaju - niż umorzenie podatku - ulgi dla tego przedsiębiorcy:
1. Czy gmina nie mogła zastosować w tym przypadku rozłożenia na raty lub odroczenia spłaty podatku?
2. Czy niewystarczającą pomocą dla wymienionych we wniosku podatników było wybudowanie przez gminę w ostatnim czasie drogi dojazdowej do planowanej siedziby firmy w dzielnicy przemysłowej?
Także na te pytania nie uzyskaliśmy odpowiedzi. Burmistrz uzasadnia, że odpowiedzi w części dotyczącej powyższych pytań "nie stanowią informacji publicznej w rozumieniu ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz.U. 2020 r. poz. 2176}".
Radni też się nie dowiedzą
Odpowiedź, jaką otrzymali od burmistrza na swoje pytania radni Bogdan Osik, Adam Szczerba i Monika Bieżuńska z Klubu "Masz Wybór" jest bardziej lakoniczna, ale sprowadza się do tego samego - odmowy udzielenia informacji z uwagi na tajemnicę skarbową. Natomiast pytania o to, "z czego wynika tak wysoka kwota umorzenia podatku względem jednego podmiotu w porównaniu z innymi podatnikami, czy nie można było zastosować rozłożenia spłaty podatku na raty", zdaniem burmistrza nie stanowią informacji publicznej.
Pełna lista umorzeń podatkowych za 2020 rok w gminie Wyszków dostępna jest TUTAJ