REKLAMA

REKLAMA

Najdroższa przesiadka zielonej kolei

Autor: Admin Admin

Turystyka | Niedziela, 02 lut 2020 00:33

Znając obecne tendencje transportowe, prawdopodobnie jest to informacja, która dla większości mieszkańców miasta Wyszków nie ma wielkiego znaczenia, aczkolwiek znajdzie się tu kilka ciekawostek ze świata kolei zarządzanej przez władze województwa. Mianowicie Koleje Mazowieckie - jedyny przewoźnik pasażerski na linii kolejowej nr 29 Tłuszcz — Ostrołęka po raz kolejny podniósł ceny biletów.

Turystyka

REKLAMA

„Oferta specjalna Tłuszcz — Ostrołęka” ofertą podwójnych standardów

Jedną z nowości „nowej” taryfy jest obowiązująca tylko i wyłącznie na odcinku Tłuszcz - Ostrołęka oferta specjalna, w której cennik za kilometry jest kilkadziesiąt groszy tańszy, niż w taryfie normalnej. Widać w tej ofercie szczytny cel zapobiegnięcia uderzeniu wysokimi cenami w pasażerów linii cieszącej się i tak już małą frekwencją, z której największą grupą zainteresowanych stanowią uczniowie. Podwyżka cen, jak i napisana na kolanie oferta specjalna wygenerowała podwójne standardy, polegające na tym, że przykładowo jadąc z Wyszkowa do Ostrołęki (54 km po gorszej infrastrukturze), pasażer zapłaci 15 zł. Natomiast w bardziej interesującym kierunku, czyli z Wyszkowa do Warszawy Wileńskiej (54 km po lepszej infrastrukturze, dłużej(!) i z przesiadką) pasażer zapłaci 16,80 zł. Reasumując, konkurencja na drodze nie musi nawet zacierać rąk, bo kolej schowała głowę w piasek dawno temu i utrzymuje przesiadkowy status quo o rozkładzie jazdy trzymającym standardy podlaskie. Kolej opłaca się tylko w przypadku biletów miesięcznych, ale co z tego, skoro połączenia oferują kiepski takt i przesiadki, czyli rozwiązania sprzed czterdziestu lat.

Nowy argument — budowa drugiego toru co najmniej do Wyszkowa

W listopadzie 2019 roku rzecznik samorządu woj. mazowieckiego poinformowała: „Poprawę sytuacji przewozowej mieszkańców Ostrołęki, w tym zwiększenia ilości bezpośrednich pociągów z Warszawą, Samorząd Województwa mazowieckiego upatruje w modernizacji linii kolejowej nr 29, w tym dobudowy, przynajmniej na odcinku Tłuszcz – Wyszków, dodatkowego toru umożliwiającego sprawne prowadzenie ruchu kolejowego. Za realizację tej inwestycji odpowiedzialne są PKP PLK". W ten sposób zrzuca się głównie odpowiedzialność za słabe możliwości uruchamiania połączeń na narodowego zarządcę infrastruktury PKP PLK. Po gorszym stanie infrastruktury w 1992 roku kursowało 11 pociągów do Warszawy i 9 pociągów do Wyszkowa. W ciągu ostatnich kilku lat wykonano różnego rodzaju naprawy i remonty torowiska. Odcinek Tłuszcz - Mostówka jest po naprawie głównej. Tyle mówiono o remoncie linii do prędkości 120 km/h, a po siedmiu latach od remontu dalej na tym 11 km szlaku obowiązuje 100 km/h. Pomysły z drugim torem pojawiały się już około 40 lat temu przed elektryfikacją, z których zrezygnowano głównie przez kosztowną konieczność przebudowy mostu na Bugu. Dlatego realizację takiego pomysłu widzę za około 50 lat.

W dni świąteczne jest gorzej niż w Czarnej Białostockiej

Co z koncesjonowanymi autobusami? Autobusy są pewne, dopóki nie nastąpi dzień na czerwono w kalendarzu. Wtedy zaczyna się rozkład jazdy o bliżej nieokreślonych godzinach kursowania. Wszyscy to wiedzą, a miny czekających w te dni ludzi na przystankach wiele wyjaśniają i nikt z tym nic nie robi. „Rozkład jazdy świąteczny wyłącznie na podstawie własnych, kilkumiesięcznych obserwacji” taki komunikat powinien nas witać na przystanku. Wyszkowianin z takim niepewnym transportem zbiorowym wchodzi na pole minowe z drogą koleją co 3-godziny z przesiadką i autobusową rosyjską ruletką. Alternatywą na niezmienny od lat chaos nad Bugiem staje się samochód - podstawowy środek transportu mieszkańca Wyszkowa szczególnie dla wracających ze stolicy z drugiej zmiany w późnych godzinach. 

Reasumując, jednym z głównych rozwiązań, o którym mówię od lat, pomijając ofertę, są pociągi z Wyszkowa/ Ostrołęki w stałym takcie, które na odcinku Tłuszcz - Warszawa jadą jako przyspieszone i zatrzymują się tylko w największych ośrodkach, Wołominie, Zielonce, Ząbkach. To mogłoby skrócić czas przejazdu do 45~50 minut i zapobiec mieszaniu się potoków pasażerskich z relacji Małkinia/ Tłuszcz - Warszawa, jednocześnie oszczędzając energię na rozruch i hamowanie. Tylko w Ostrołęce słychać echa domagania się władz o poprawę sytuacji kolejowej. Dlaczego w Wyszkowie mamy taką ciszę i brak chęci wspólnego postawienia się władz obu miast? Torowisko z pewnością w ciągu najbliższych kilku lat nie zostanie wyremontowane do prędkości wyższych, niż obecne 80 i 100 km/h, bo teraz w priorytecie jest remont linii kolejowej z Ostrołęki do Chorzel - stacji na granicy województwa otoczonej lasem. Tłuszcz - Ostrołęka dalej widnieje w rezerwie listy Krajowego Programu Kolejowego. 

Sebastian Gomółka, „Stacja Wyszków – Serwis kolejowy”

REKLAMA


Komentarze (2).

REKLAMA

aaa

Dlaczego w Wyszkowie mamy taką ciszę i brak chęci wspólnego postawienia się władz obu miast? Odpowiedź padła w tekście wcześniej: bo wszyscy mają samochody. Poniemiecka A4-ka w gazie dżwignią transportu na Mazowszu. Pociąg niepotrzebny. Busiarz też w święto nie pojedzie, bo nie będzie wiózł 5 osób, bo mu się kurs nie zwróci. Mamy dobrobyt, jakby ludzie korzystali z PKP czy PKS to by nie likwidowano nierentownych połączeń, mamy kapitalizm, biznes musi się opłacać.

Monter

Niestety nie ma nadal chęci Marszałka na poprawę (zwiększenie liczby bezpośrednich relacji do Warszawy) rozkładu jazdy. Przydałby się tak zwany pośpiech ok 5.15 rano. Zatrzymanie tylko na większych stacjach jak Tłuszcz, Wołomin, Zielonka, Ząbki,może jeszcze Mostówka.

Zostaw komentarz.

REKLAMA

Polecane firmy.

Dziecko
Żłobek Jadwinia

ul. Jana Kochanowskiego 70C 07-201 Lucynów Duży

[email protected]

506 873 194

www.jadwinia.edu.pl

Ubezpieczenia
Multiagencja Ubezpieczeniowa - JANINA NOGA

ul. Pułtuska 133/10 07-200 Wyszków

[email protected]

608 554 520, 29 743 34 01

www.ubezpieczeniawyszkow.pl

Usługi specjalistyczne
Pracownia Geodezyjna GRAF

3 Maja 5a/2 07-200 Wyszków

[email protected]

501 593 357

www.pggraf.pl

REKLAMA

Najnowsze komentarze.

Nadchodzące wydarzenia.

REKLAMA

Okazje.

REKLAMA