„Oferta specjalna Tłuszcz — Ostrołęka” ofertą podwójnych standardów
Jedną z nowości „nowej” taryfy jest obowiązująca tylko i wyłącznie na odcinku Tłuszcz - Ostrołęka oferta specjalna, w której cennik za kilometry jest kilkadziesiąt groszy tańszy, niż w taryfie normalnej. Widać w tej ofercie szczytny cel zapobiegnięcia uderzeniu wysokimi cenami w pasażerów linii cieszącej się i tak już małą frekwencją, z której największą grupą zainteresowanych stanowią uczniowie. Podwyżka cen, jak i napisana na kolanie oferta specjalna wygenerowała podwójne standardy, polegające na tym, że przykładowo jadąc z Wyszkowa do Ostrołęki (54 km po gorszej infrastrukturze), pasażer zapłaci 15 zł. Natomiast w bardziej interesującym kierunku, czyli z Wyszkowa do Warszawy Wileńskiej (54 km po lepszej infrastrukturze, dłużej(!) i z przesiadką) pasażer zapłaci 16,80 zł. Reasumując, konkurencja na drodze nie musi nawet zacierać rąk, bo kolej schowała głowę w piasek dawno temu i utrzymuje przesiadkowy status quo o rozkładzie jazdy trzymającym standardy podlaskie. Kolej opłaca się tylko w przypadku biletów miesięcznych, ale co z tego, skoro połączenia oferują kiepski takt i przesiadki, czyli rozwiązania sprzed czterdziestu lat.
Nowy argument — budowa drugiego toru co najmniej do Wyszkowa
W listopadzie 2019 roku rzecznik samorządu woj. mazowieckiego poinformowała: „Poprawę sytuacji przewozowej mieszkańców Ostrołęki, w tym zwiększenia ilości bezpośrednich pociągów z Warszawą, Samorząd Województwa mazowieckiego upatruje w modernizacji linii kolejowej nr 29, w tym dobudowy, przynajmniej na odcinku Tłuszcz – Wyszków, dodatkowego toru umożliwiającego sprawne prowadzenie ruchu kolejowego. Za realizację tej inwestycji odpowiedzialne są PKP PLK". W ten sposób zrzuca się głównie odpowiedzialność za słabe możliwości uruchamiania połączeń na narodowego zarządcę infrastruktury PKP PLK. Po gorszym stanie infrastruktury w 1992 roku kursowało 11 pociągów do Warszawy i 9 pociągów do Wyszkowa. W ciągu ostatnich kilku lat wykonano różnego rodzaju naprawy i remonty torowiska. Odcinek Tłuszcz - Mostówka jest po naprawie głównej. Tyle mówiono o remoncie linii do prędkości 120 km/h, a po siedmiu latach od remontu dalej na tym 11 km szlaku obowiązuje 100 km/h. Pomysły z drugim torem pojawiały się już około 40 lat temu przed elektryfikacją, z których zrezygnowano głównie przez kosztowną konieczność przebudowy mostu na Bugu. Dlatego realizację takiego pomysłu widzę za około 50 lat.
W dni świąteczne jest gorzej niż w Czarnej Białostockiej
Co z koncesjonowanymi autobusami? Autobusy są pewne, dopóki nie nastąpi dzień na czerwono w kalendarzu. Wtedy zaczyna się rozkład jazdy o bliżej nieokreślonych godzinach kursowania. Wszyscy to wiedzą, a miny czekających w te dni ludzi na przystankach wiele wyjaśniają i nikt z tym nic nie robi. „Rozkład jazdy świąteczny wyłącznie na podstawie własnych, kilkumiesięcznych obserwacji” taki komunikat powinien nas witać na przystanku. Wyszkowianin z takim niepewnym transportem zbiorowym wchodzi na pole minowe z drogą koleją co 3-godziny z przesiadką i autobusową rosyjską ruletką. Alternatywą na niezmienny od lat chaos nad Bugiem staje się samochód - podstawowy środek transportu mieszkańca Wyszkowa szczególnie dla wracających ze stolicy z drugiej zmiany w późnych godzinach.
Reasumując, jednym z głównych rozwiązań, o którym mówię od lat, pomijając ofertę, są pociągi z Wyszkowa/ Ostrołęki w stałym takcie, które na odcinku Tłuszcz - Warszawa jadą jako przyspieszone i zatrzymują się tylko w największych ośrodkach, Wołominie, Zielonce, Ząbkach. To mogłoby skrócić czas przejazdu do 45~50 minut i zapobiec mieszaniu się potoków pasażerskich z relacji Małkinia/ Tłuszcz - Warszawa, jednocześnie oszczędzając energię na rozruch i hamowanie. Tylko w Ostrołęce słychać echa domagania się władz o poprawę sytuacji kolejowej. Dlaczego w Wyszkowie mamy taką ciszę i brak chęci wspólnego postawienia się władz obu miast? Torowisko z pewnością w ciągu najbliższych kilku lat nie zostanie wyremontowane do prędkości wyższych, niż obecne 80 i 100 km/h, bo teraz w priorytecie jest remont linii kolejowej z Ostrołęki do Chorzel - stacji na granicy województwa otoczonej lasem. Tłuszcz - Ostrołęka dalej widnieje w rezerwie listy Krajowego Programu Kolejowego.
Sebastian Gomółka, „Stacja Wyszków – Serwis kolejowy”