- Witamy Państwa bardzo serdecznie na kolejnej już edycji Grand Off, czyli najlepsze, niezależne, krótkie filmy świata - powitała widzów przeglądu Małgorzata Wyszyńska. - O ile dobrze pamiętamy, jest to szósta edycja w Wyszkowie.
Festiwal Grand OFF to najważniejsza inicjatywa promująca kino niezależne w Polsce i jedna z najważniejszych tego typu inicjatyw na świecie. Powołane do życia w 2006 roku Światowe Nagrody Filmowe Niezależnych GRAND OFF to wydarzenie kulturalne, które zwraca uwagę na zjawisko kina niezależnego i nadaje mu odpowiednią rangę, powagę i prestiż. Najciekawsze produkcje niezależne z całego świata poddawane są preselekcji i typowane przez profesjonalna Komisję Nominacyjną do nagród w jedenastu kategoriach: scenariusz, reżyseria, zdjęcia, montaż, scenografia, aktorka, aktor, fabuła, dokument, animacja oraz najlepszy film polski. Filmy nominowane ocenia międzynarodowa Kapituła składająca się z ponad 80 znawców filmu, teoretyków, reżyserów, operatorów, montażystów i aktorów z ponad 30 krajów (źródło: grandoff.eu)
- Spotykamy się w takim niezobowiązującym anturażu. Warto jednak zdać sobie sprawę z tego, że Grand Off to największa polska impreza promująca kino niezależne i kulturę niezależną i jedna z bardziej znaczących na świecie. Jest niepozorna dlatego, że ma dość osobliwy przebieg. Nie ma tutaj czerwonych dywanów, nie ma tutaj wieczorowych sukien. Jest tutaj obcowanie ze sztuką w najbardziej prostolinijny sposób, jaki można sobie tylko wyobrazić - opowiedział o atmosferze Festiwalu Piotr Płochocki. - W 2006 roku, kiedy po raz pierwszy zorganizowano Grand Off, zrozumiano, jaka siła tkwi w takiej formule.
Na festiwal nadesłano 3964 filmów ze 123 krajów całego świata. Filmy nagrodzone w tym roku:
Najlepszy film dokumentalny: „Abramek wrócił sam”; Reżyser: Tomasz Wiśniewski; Polska; 2018
Henryk Prajs był ostatnim Żydem z Góry Kalwarii i szwoleżerem z Suwalskiej Brygady Kawalerii z kampanii wrześniowej 1939. Przeżył wojnę i Holokaust, ale pozostał ze swoim życiem całkiem sam.
Najlepszy film animowany: „Koncert Ognia”; Reżyser: Mariia Konopatva; Rosja; 2018
Historia walki pomiędzy sztuką i śmiercią. Skrzypek w środku wojennej zawieruchy przygotowuje się na śmierć. Czy muzyka w sercu i skrzypce w dłoni pomogą mu stawić opór samej Śmierci?
Najlepszy film polski: „Mleko”; Reżyser: Urszula Morga; Polska; 2017
Ewa zabiera córkę do domku nad jeziorem, aby przygotować jej urodzinowe przyjęcie. Julka, bez wiedzy matki, zbiera ze sobą chłopaka. Kobieta otwarcie go nie lubi i chce się go pozbyć. Im bardziej się jednak stara, ty bardziej staje się oczywiste, że będzie musiała stoczyć walkę przede wszystkim ze sobą.
Najlepsze zdjęcia/ Najlepszy montaż: „Wewnątrz ścigam się”; Reżyser: Aleksander Szeser; Irlandia; 2017
Autystyczny chłopiec jest zafascynowany sportami motorowymi. Niespodziewanie znajduje okazję, aby poddać próbie swoją pasję.
Najlepsza scenografia/ Najlepsza rola męska: „Osobliwe zdolności pana Mahlera”; Osoba nominowana: Andre M. Hennicke; Reżyser: Paul Philipp; Niemcy; 2017
NRD, rok 1987. Śledczy Mahler posiada paranormalne zdolności. Jego przełożeni kierują go do rozwiązania sprawy zaginionego siedmioletniego Henry’ego Kiefera, zanim sprawa przyczyni się do napięcia stosunków z Zachodem. Ale Mahler odkrywa coś, co uczyni rodzinną tragedię problemem politycznym…
Najlepsza rola kobieca: „Myślę, że się w Tobie podkochuję”; Osoba nominowana: Inez Dahl Torhaug; Reżyser: Maria Eriksson-Hecht; Szwecja; 2018
13-letnia Nadja poznaje przez internet swoją pokrewną duszę, Williama. Zakochuje się w nim, chociaż nie spotkała go w „realu”. Ale kiedy rozmowy zmierzają ku wymianie nagich fotografii, William nie wydaje się już taki uroczy i wrażliwy.
Najlepszy scenariusz: „Ojciec Adnana”; Reżyser: Sylvia Le Fanu; Dania; 2017
Uchodźca Sayid, syryjski lekarz, właśnie otrzymał pozwolenie na stały pobyt w Danii. Zamierza osiedlić się na duńskiej wsi i wraz z synem Adnanem rozpocząć nowe życie. Zmaga się z nauką nowego języka, jednocześnie próbując zachować szacunek syna, którego asymilacja przebiega nieco szybciej.
Najlepszy film fabularny/ Najlepsza reżyseria: „Przeniesienie”; Reżyser: Michael Grudsky; Izrael; 2017
Izraelski oficer Erez i jego dwóch żołnierzy dostają rozkaz przetransportowania więźnia do więzienia Megiddo. Podczas drogi eskaluje napięcie, co skłania młodego oficera do przekroczenia swoich uprawnień w celu opanowania sytuacji.
Opisy filmów: WOK „Hutnik”
Fotosy: grandoff.eu