REKLAMA

REKLAMA

Między slow, a all-inclusive. Tak podróżują Polacy

Autor: Monika Grzelecka

Turystyka | Piątek, 16 maj 2025 17:10

Coraz chętniej wyjeżdżamy i coraz bardziej świadomie podchodzimy do odpoczynku. Ale czy naprawdę jesteśmy gotowi na eko-podróże, wypoczynek w rytmie slow i eksplorowanie lokalnych zakątków, gdy na szali stawiamy komfort i domowy budżet? Najnowsze badanie zrealizowane przez SW Research dla Leonardo Hotels Polska pokazuje, jak podróżują Polacy - bez filtrów i iluzji.

Turystyka

Lokalnie (wciąż) znaczy lepiej

Mimo otwartych granic i tanich połączeń lotniczych, Polacy coraz częściej odkrywają uroki lokalnej turystyki na nowo. 45% badanych najchętniej wybiera podróże krajowe, a tylko co piąty (20%) stawia wyłącznie na zagraniczne wyjazdy. W grupie 50+ prawie połowa (49%) wybiera wypoczynek w kraju. Najwięcej amatorów zagranicznych wojaży jest wśród osób w wieku 25-34 lata (25%).

Co czwarty ankietowany deklaruje, że równie chętnie podróżuje w kraju i za granicą - a wśród najmłodszych (do 24 lat) ten odsetek sięga ponad jednej trzeciej (35%).

Ponad 10% badanych z grup 25-34 i 50+ nie ma konkretnych preferencji co do lokalizacji urlopu - decyzję uzależniają od towarzystwa, budżetu lub typu wyjazdu. Dla branży hotelarskiej to sygnał, że elastyczność i różnorodność oferty są dziś równie ważne, jak sama lokalizacja hotelu.

Między slow a all inclusive

29% badanych łączy różne style podróżowania - city breaki, workation, dłuższe urlopy - i ceni sobie elastyczność. To efekt coraz większej dostępności różnych form podróży oraz zmian w stylu życia, dzięki którym bardzo łatwo jest łączyć podróże z pracą zdalną.

Prawie co czwarty Polak preferuje komfort bez konieczności samodzielnego planowania - wybiera np. wyjazdy zorganizowane typu all inclusive. Dla kontrastu grupą, która stawia najsilniej na budżetowe i spontaniczne “podróże z plecakiem” są osoby w wieku 25-34 (11%). Często wiążą się one z noclegami w hostelach, podróżowaniem autostopem i eksplorowaniem mniej turystycznych miejsc. W tej grupie wiekowej workation cieszą się największą popularnością.

Dla hoteli to sygnał, że warto oferować pakiety „szyte na miarę” - od weekendowych slow-pobytów z lokalnym jedzeniem i atrakcjami w rytmie slow, po workation z dobrym Wi-Fi i strefą coworkingową. Na tę ostatnią potrzebę odpowiada między innymi Leonardo Royal Hotel Warsaw, który w restauracji Volla oferuje niedzielne brunche z opcją późnego wymeldowania dla gości, a także dysponuje przestrzenią coworkingową bezpośrednio przy hotelowym barze.

W parze czy osobno?

To, z kim wyjeżdżamy, bardzo często zależy od etapu życia. Najstarsza grupa (50+) najczęściej wybiera podróże z partnerem/partnerką - 46% respondentów. Niemal co druga osoba w wieku 35-49 lat najchętniej podróżuje z rodziną (również z dziećmi). Ankietowani w wieku 25-34 lat w zbliżonych proporcjach podróżują z partnerem/partnerką oraz z rodziną (w tym z dziećmi) - 38% oraz 33%. W najmłodszej grupie wiekowej najczęściej wybierane są wyjazdy ze znajomymi i przyjaciółmi - 38%.

- Ta różnorodność odwiedzających jest wyraźnie widoczna w krakowskich hotelach Leonardo Boutique - obok par i rodzin z dziećmi coraz częściej pojawiają się młodzi dorośli podróżujący w gronie znajomych lub solo. Widzimy, że Kraków pozostaje atrakcyjny dla bardzo różnych osób, a nasze hotele odpowiadają na ich potrzeby elastyczną ofertą i lokalizacjami blisko najciekawszych punktów miasta - mówi Monika Wacowska-Maciąg, Multi Property Manager Krakow, Leonardo Hotels Polska.

Co ciekawe 8% badanych deklaruje wyjazdy solo. To niemała i stale rosnąca grupa docelowa, której warto oferować aktywności solo-friendly, elastyczne pakiety i przestrzenie sprzyjające spotkaniom.

- W NYX Hotel Warsaw obserwujemy ten trend i rozwijamy ofertę zarówno dla grup i par, jak i dla osób podróżujących solo - mówi Natalia Borowicka, Operations Manager NYX Hotel Warsaw. - Stawiamy na niezobowiązującą atmosferę i chcemy, żeby nasi goście po prostu dobrze się u nas czuli. Oferujemy bilard, retro maszyny do gier, a przestrzenie zaangażowaliśmy tak, aby sprzyjały rozmowom i spontanicznym spotkaniom. Mamy także wygodne strefy do pracy - idealne na city break połączony z workation, wygodne strefy do pracy. W obu barach regularnie organizujemy wieczory z DJ-setami, muzyką na żywo oraz tematyczne eventy. Nasi Goście to doceniają - czują się zachęceni do wyjścia z pokoju i spędzania czasu w przestrzeniach wspólnych.

Ile (i jak często) płacimy za odpoczynek

26% respondentów podróżuje dwa razy w roku, a 18% - trzy razy. Jeden długi urlop powoli staje się reliktem przeszłości - wolimy częstsze, ale krótsze wyjazdy. To dobra okazja, by hotele zaproponowały bardziej elastyczne pakiety, sezonowe oferty i programy lojalnościowe, które zachęcą do kolejnych wizyt i pozwolą gościom lepiej korzystać z możliwości regularnego wypoczynku.

Dla sześciu na dziesięciu badanych roczny budżet na podróże nie przekracza 4.000 zł - to sygnał, że szukamy jakości i komfortu w rozsądnej cenie. Największe roczne wydatki na ten cel deklarują osoby w wieku 35-49 lat.

Ekologia? Tak, ale nie za wszelką cenę

Tylko 10% badanych twierdzi, że zawsze wybiera ekologiczne rozwiązania - nawet kosztem ceny. 23% deklaruje podejmowanie odpowiedzialnych wyborów, jeśli nie wiążą się one z dużymi kosztami. 27% czasami bierze ekologię pod uwagę, a 24% - w ogóle. To pokazuje, że choć świadomość ekologiczna rośnie, wciąż nie przekłada się ona bezpośrednio na wybory zakupowe. Dla wielu wciąż decydująca jest cena i wygoda.

Wyjątek stanowi jednak najmłodsza badana grupa - osoby w wieku do 24 lat. Spośród nich aż 21% deklaruje, że zawsze świadomie wybiera ekologiczne opcje podróży, nawet jeśli są droższe. Pokrywa się to z danymi z Deloitte Holiday Travel Survey 20231, zgodnie z którymi 23% przedstawicieli Gen Z preferuje hotele oceniane wysoko pod kątem zrównoważonego rozwoju.

Inaczej wygląda sytuacja w sektorze MICE. Klienci korporacyjni, planując wyjazdy integracyjne czy konferencje, coraz częściej kierują się polityką ESG, pytają o certyfikaty środowiskowe (jak Green Key czy EMAS) i konkretne działania proekologiczne.

- Goście indywidualni coraz częściej deklarują, że chcą podróżować ekologicznie, ale to firmy i korporacje są motorem „zielonych zmian” w hotelarstwie. Widzimy to na co dzień - nasi partnerzy biznesowi coraz częściej pytają o politykę ESG, certyfikaty i konkretne działania prośrodowiskowe. Naszą ambicją jest nie tylko spełniać te oczekiwania, ale także je wyprzedzać - mówi Magdalena Młynarczyk, Cluster Poland Director of Sales and Marketing w Leonardo Hotels Polska.

Branża hotelowa stoi dziś przed wyzwaniem: jak połączyć komfort, przystępną cenę i zróżnicowane oczekiwania gości - zarówno tych kierujących się ekologią, jak i tych poszukujących elastycznych rozwiązań. Dobre dane to pierwszy krok - kolejny to zrozumienie, czego naprawdę oczekują ci, którzy chcą dziś podróżować.

Materiał zewnętrzny

REKLAMA


Komentarze (0).

REKLAMA

Brak komentarzy

Zostaw komentarz.

REKLAMA

Polecane firmy.

Usługi specjalistyczne
Pracownia Geodezyjna GRAF

3 Maja 5a/2 07-200 Wyszków

[email protected]

501 593 357

www.pggraf.pl

Usługi branżowe
"LEK-MET" Andrzej Wrzesiński - Skup Złomu Stalowego i Metali Kolorowych

Leśna 40 (obok Cynkometu) 07-202 Wyszków

[email protected]

29-742-30-14, 797-633-676

www.lekmet.pl

REKLAMA

Najnowsze komentarze.

REKLAMA

Nadchodzące wydarzenia.

REKLAMA

Okazje.

REKLAMA